Jumbo-topman Frits van Eerd. - Foto: ANP
In dit artikel
De omzet van supermarktketen Jumbo steeg in 2020 met 15% tot € 9,68 miljard.
De keten verwacht dat de omzet dit jaar groeit naar minimaal € 10 miljard. De totale omzet van de Jumbo Groep Holding kwam in 2020 uit op € 9,73 miljard. De onlineomzet groeide met meer dan 50% tot boven de € 500 miljoen. Dat maakte Jumbo maandag 4 januari bekend.
Jumbo-CEO Frits van Eerd: “De gerealiseerde omzetstijging voelt anders aan dan in voorgaande jaren. We beseffen dat we als onderneming met een essentiële functie een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben, die het belang van extra omzet overstijgt.” Supermarkten zagen door de coronacrisis en het sluiten van onder andere de horeca de toeloop enorm toenemen.
Nieuwe winkels
Boekjaar 2020 bestond uit 53 in plaats van 52 weken. Voor deze extra omzetweek gecorrigeerd, bedraagt de stijging van de omzet ongeveer 13%. Vorig jaar breidde de grootgrutter het winkelbestand uit met 15 vestigingen, waarvan 10 in Nederland, vooral binnen steden, en 5 op nieuwe locaties in België. Het totaal aantal winkellocaties staat nu op 687, waarvan 8 in België. In 2021 wil Jumbo nog eens 10 nieuwe locaties openen bij de zuiderburen. In Nederland groeide het marktaandeel tot boven de 21,5% (2019: 21%). Autonoom (zonder de nieuwe vestigingen meegerekend) groeide de omzet met 11% (9% gecorrigeerd voor 53 weken).
De supermarktketen merkt dat door de corona-uitbraak de vraag naar gezond en lekker eten verder is toegenomen. Jumbo speelde daar op in door onder andere de ontwikkeling van gezonde kant-en-klaarmaaltijden en nieuwe gerechten voor La Place.
La Place
Foodserviceformule La Place valt ook onder de Jumbo Group Holding en zag de omzet teruglopen van € 165 miljoen in 2019 naar € 50 miljoen als gevolg van de coronamaatregelen. Al eerder vorig jaar werd bekend dat La Place ruim een kwart van zijn filialen, 23 stuks, sluit als gevolg van de coronacrisis. Maandag maakte Jumbo ook bekend dat horeca- en cateringsspecialist Vermaat Groep 44 La Place restaurants overneemt van Jumbo. Hierbij wordt het La Place-restaurantconcept verder doorontwikkeld. Door de overname kan Jumbo zich verder richten op de uitbreidingsplannen van La Place Express (kleinere locaties op plekken waar veel passantenstromen samenkomen) en de uitrol van La Place-producten binnen de supermarkten.