Skip to content

BelOrta: recordomzet 2020 door groei glasgroente

Updated on:
Business
Nieuws
Witlof had ‘één van de sterkste jaren uit het afgelopen decennium’, alus BelOrta. - Foto: Ruud Ploeg

Witlof had ‘één van de sterkste jaren uit het afgelopen decennium’, alus BelOrta. - Foto: Ruud Ploeg

De Belgische veiling BelOrta boekte in 2020 een recordomzet van € 480 miljoen en zag het volume glasgroente stijgen tegenover een kleiner volume vollegrondsgroente.

De omzet van € 480 miljoen (goed voor ongeveer 490 miljoen kilo groenten en fruit) is 7% hoger dan in 2019. Dit verbloemt wel het lastige jaar voor verschillende producten vanwege problemen in horecakanalen na coronalockdowns, schrijft de organisatie. De verschillen tussen teelten waren groot in dit extreme jaar.

Sterk jaar voor witlof

Bij typische producten voor horeca, zoals bijzondere sla, waren slechte afzetperiodes duidelijk voelbaar. Een product als witlof had ‘één van de sterkste jaren uit het afgelopen decennium’, schrijft de afzetorganisatie. De klant wilde lokaal kopen, waarvan met name witlof profiteerde.

Bij de BelOrta-aanvoer is ook een verschuiving naar glasgroente te bespeuren. De aanvoer komkommers, rode paprika, trostomaten en pruimtrostomaten stuwden de aanvoer van glasgroente 6%. De aanvoer bloemkool, courgettes en aubergines drukten de aanvoer van de vollegrond juist 4%. Ook de aanvoer aardbeien daalde in 2020 met 10%, blijkt uit het jaarbericht, met wel een betere vermarkting in zowel België als het buitenland. Andere grote producten zoals kropsla, multicolorsla, prei en witlof hadden een vrijwel gelijke aanvoer.

Gerichte mediacampagne

BelOrta stelt dat het moeilijke afzetjaar de rol van de coöperatie, waarvan een deel van de leden ook Nederlands is, weer eens benadrukt. Het merk BelOrta is door een gerichte mediacampagne onder Belgische klanten bekender geworden als lokaal voorkeursmerk, schrijft de veiling.

Snel delen

jeroen verheul
Jeroen Verheul

Redacteur