In 2020 groeide het bezorgen door foodretail met naar schatting ruim 49% tot bijna € 2,7 miljard. - Foto: Canva
Bezorgers van maaltijden en boodschappen zoals supermarkten en foodretailers deden tijdens de coronacrisis vorig jaar uitstekende zaken.
Volgens het FoodService Instituut Nederland (FSIN) groeide de totale markt in Nederland voor thuisbezorging vorig jaar met ruim 43%. Zogenoemde ‘deliveryspelers’ zijn nu samen goed voor bijna 10% van de totale uitgaven aan eten en drinken.
Maaltijdbezorging plus 37%
De bezorging van maaltijden groeide naar schatting van het FSIN met 37% naar ruim € 2,7 miljard euro in 2020. Zonder corona zou de omzetgroei van maaltijdbezorging naar schatting rond de 14% zijn geweest. Vorig jaar was maaltijdbezorging goed voor bijna 23% van de totaalmarkt voor buitenshuis eten en drinken.
Boodschappenbezorging € 2,7 miljard
De boodschappenbezorging groeide nog harder. In 2020 groeide het bezorgen door foodretailers (supermarkten en speciaalzaken) met naar schatting ruim 49% tot bijna € 2,7 miljard. Dat is ruim € 600 miljoen meer dan oorspronkelijk ingeschat. Het totale marktaandeel vanuit foodretail (inclusief wijnbezorging, taart en versboxen) ligt nu op 6,1%.
Corona als aanjager
“Corona heeft gefungeerd als aanjager. Delivery was al langer een groeiende trend, maar heeft dit jaar een vlucht genomen”, aldus het FSIN. “Mensen die normaal nooit bestellen, hebben noodgedwongen kennisgemaakt met het gemak van thuis warme maaltijden en boodschappen laten bezorgen.”