Skip to content

Marktaandeel Albert Heijn licht gegroeid

Updated on:
Nieuws
Retail
De groei komt vooral door de sterk gestegen vraag naar thuisbezorgen van boodschappen. Foto: ANP

De groei komt vooral door de sterk gestegen vraag naar thuisbezorgen van boodschappen. Foto: ANP

Albert Heijn zag het marktaandeel in 2020 iets groeien. In 2021 zet het bedrijf naast zuivel ook duurzame ketens op voor varkensvlees en groente en fruit.

Het marktaandeel van Albert Heijn is in 2020 gestegen naar 35%, dat is 0,1% meer dan in 2019. Dat komt vooral door de sterk gestegen vraag naar thuisbezorgen van boodschappen. AH.nl liet een sterke groei zien in het coronajaar 2020. Albert Heijn noemt 2020 een jaar van extremen. Naast grote drukte vanwege corona moesten meerdere AH’s To Go op stations en bij universiteiten sluiten en zagen winkels in binnensteden het aantal klanten teruglopen.

Flinke voorsprong op Jumbo

Het marktaandeel van 35% is gebaseerd op gegevens van marktonderzoeksbureau Nielsen. Albert Heijn behoudt een flinke voorsprong op Jumbo dat het marktaandeel iets harder zag groeien en uitkwam op 21,5%.

Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn, publiceert op 17 februari cijfers over het vierde kwartaal 2020 en het hele jaar 2020.

Meer duurzame ketens

Albert Heijn maakte deze week bekend dat het de samenwerking met boeren uit gaat breiden voor varkensvlees en groente en fruit. Het is een uitrol van de bestaande samenwerking in de zuivelketen onder de naam ‘Beter voor koe, natuur en boer’. Dat is een samenwerking met zuivelbedrijf A-ware en 300 melkveehouders. Deelnemende boeren krijgen in dat programma een meerprijs van 5 cent per liter voor extra inspanningen op het gebied van duurzaamheid, klimaat en dierenwelzijn.

Varkensvlees

Via het ‘Beter voor varken, natuur en boer’-programma is een duurzame samenwerking met een ‘gezond verdienmodel’ voor alle partijen het uitgangspunt. Het is een meerjarenprogramma samen met een groep van 100 varkenshouders en vleesverwerker Vion. 97% van het verse varkensvlees dat AH onder eigen merk verkoopt, komt uit Nederland en heeft minimaal 1 ster in het Beter Leven-keurmerk. Onderzoek voor dierenwelzijn wordt onderdeel van het nieuwe programma. Andere kenmerken zijn 18,5% reductie van CO2, aandacht voor biodiversiteit op het erf, gebruik van restromen uit de voedingsmiddelen industrie en verantwoorde palmolie en soja in het veevoer. Voor de deelnemers komt er een eigen langetermijnprijssysteem inclusief een premie voor extra inspanningen. Hoeveel dat is heeft AH nog niet meegedeeld.

Groent en fruit

Met de meer dan 200 vaste groente- en fruittelers gaat AH in het programma ‘Beter voor’ verder bouwen aan een duurzame teelt. Centraal staat een langdurige samenwerking, naast afnamegarantie, eerlijke prijzen en compensatie voor duurzaamheidsinitiatieven. Telers gaan onder meer zoveel mogelijk samenwerken met de natuur en zich inzetten voor meer biodiversiteit en minder klimaatimpact. Telers werken aan een gezonde en vruchtbare bodem. Bijvoorbeeld door volledige vruchtwisseling, door het zaaien van groenbemesters bij vollegrondsgroente of het inzaaien van akkerranden met bloemen en kruiden door de aardappel- en vollegrondtelers.

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur