Skip to content

Kapitein Iglo breidt werkgebied voortdurend uit

Updated on:
Business
Achtergrond
Nomad Foods is ruim vijf jaar oud. De merknaam waaronder het bedrijf in Nederland actief is, heeft een bekendere klank: Iglo. Foto: ANP

Nomad Foods is ruim vijf jaar oud. De merknaam waaronder het bedrijf in Nederland actief is, heeft een bekendere klank: Iglo. Foto: ANP

Het onbekende Britse voedingsbedrijf Nomad Foods blijft op de acquisitietoer. De eigenaar van Iglo Foods nam sinds de oprichting in 2014 al veel bedrijven over.

Het is voorlopig nog een minder bekende naam in voedingsland, het Britse Nomad Foods. De merknaam waaronder dat bedrijf in Nederland actief is, heeft een bekendere klank: Iglo. Nomad Foods is dik vijf jaar oud, maar inmiddels het grootste diepvriesvoedingsbedrijf van Europa met een reeks merkproducten in dertien landen. De groei gaat dankzij een reeks acquisities in ‘nieuwe’ landen nog steeds hard door.

Een van de grotere diepvriesvoedingsbedrijven

Nomad, genoemd naar de oprichters Noam Gottesman en Martin Franklin en genoteerd aan de NYSE in de VS, is in 2014 opgericht als financieringsvehikel. Een jaar later zetten de initiatiefnemers de eerste stappen in de foodbusiness met de overnamevan Iglo Group voor € 2,6 miljard. Iglo was in die tijd eigenaar van investeerder Permira dat het een jaar of tien eerder had overgenomen van Unilever. Iglo bracht ook het Britse zustermerk Birds Eye – met net zo’n kapitein als Iglo – en de Italiaanse tak van Findus binnen. Nog datzelfde jaar werd ook Findus in de rest van Europa ingelijfd, waarmee Nomad Foods al tot een van de grotere diepvriesvoedingsbedrijven uitgroeide.

Overnamemachine

Het bleef even rustig tot de zomer van 2018 toen Nomad het pizzamerk Goodfella’s voor € 225 miljoen overnam van 2 Sisters Food Group dat in Nederland eigenaar is van Storteboom. Een paar maanden later werd nog eens € 280 miljoen overgemaakt aan dezelfde verkoper voor Aunt Bessie, een bedrijf dat de aan Nederlandse lezers niet uit te leggen Yorkshire Puddings maar ook bijvoorbeeld diepvries-aardappelpuree verkoopt.

In de eerste weken van dit jaar draait de overnamemachine weer op volle toeren met eerst de aankoop van Findus in het nog ontbrekende Zwitserland. Die werd gevolgd door de geplande acquisitie van de Frozen Food Business Groep van Fortenova dat actief is in onder meer Kroatië, Servië en Bosnië en Herzegovina. Dat bedrijf doet behalve in vis ook onder meer in groente en fruit, deegwaren en ijs.

Miljardenomzet

Nomad Foods, dat in euro’s rapporteert, zit daarmee inmiddels op een jaaromzet van boven € 2,3 miljard. Die verkopen groeien vooral snel sinds het begin van de pandemie die de vraag naar diepvries- en houdbare producten sterk heeft doen toenemen. Over de eerste negen maanden van 2020 leidde dat tot een omzetgroei van 9,6% naar bijna € 1,9 miljard. Daarop werd een brutowinst gedraaid van € 555 miljoen, waarbij Nomad Foods opmerkte dat de inflatie van de grondstoffenprijzen flink begon door te tikken. De omzetgroei over het laatste kwartaal is al boven 10% uitgekomen, heeft het bedrijf in een tussentijds bericht laten weten.

Fonds van € 3 miljoen

Nomad Foods doet echter ook wat terug, legt de Belgische CEO Stéfan Descheemaeker uit. “Onze doelstelling om de wereld van betere voeding te voorzien, heeft nog nooit zo betekenisvol gevoeld als momenteel. De rol van kwaliteitsvoeding is essentieel geweest bij het bieden van comfort en stabiliteit in ons alledaagse leven, terwijl we deze wereldwijde gezondheidscrisis proberen door te komen. We spelen een actieve rol om de meest getroffen gemeenschappen te helpen. We hebben een fonds van € 3 miljoen in het leven geroepen dat geldelijke en voedingsdonaties biedt aan humanitaire en gezondheidsorganisaties.” Uit dat fonds zijn inmiddels uitkeringen gedaan aan een onderzoeksinstelling voor epidemische ziekten in Rome en aan voedselbanken in Frankrijk, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk en Spanje.

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur