Skip to content

Duitse consument vertrouwt veiligheid Nederlands voedsel

Updated on:
Nieuws
Food & Health
Foto: Canva

Foto: Canva

De meeste Duitse consumenten hebben er vertrouwen in dat voedingsmiddelen uit Nederland veilig zijn.

Frankrijk scoort echter beter en de Duitse consument heeft het meest vertrouwen in voedsel uit het eigen land. Dat blijkt uit een onderzoek door Panelwizard in opdracht van ABN Amro. De Nederlandse uitvoerwaarde van voeding naar Duitsland neemt ieder jaar toe en bedroeg in 2020 ruim € 10 miljard, naar schatting van de bank. Iets meer dan de helft van de Duitse consumenten heeft (veel) vertrouwen in de voedselveiligheid van voedsel uit Nederland.

Gebruik van gewasbeschermingsmiddelen

12% heeft geen of weinig vertrouwen, deze mensen noemen bijvoorbeeld het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en het hoge cultiveringsgehalte als redenen. Het meeste vertrouwen heeft de Duitse consument in producten uit eigen land: 78% heeft (veel) vertrouwen in de voedselveiligheid. Duitsland wordt gevolgd door Frankrijk met 57% van de mensen met (veel) vertrouwen.

In de duurzaamheid van Nederlandse producten is minder vertrouwen. Minder dan de helft van de Duitse consumenten, 44%, heeft er (veel) vertrouwen in dat Nederlands voedsel duurzaam geproduceerd is. Voor voedsel van eigen bodem is dat 62%.

Wantrouwen China

De Duitse consument werd ook gevraagd naar zijn vertrouwen in voedsel afkomstig uit landen buiten de EU. In het onderzoek werd gevraagd naar de mening over vier niet-EU landen: China, Brazilië, het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika. Daarin is het vertrouwen niet groot. Duitsers wantrouwen met name China. Het zijn vooral de Chinese standaarden en controlemechanismen op het gebied van voeding waar weinig vertrouwen in is. Ook noemen ze de uitbraak van Covid-19 en de relatieve geslotenheid van het land wat betreft communicatie over gezondheid en duurzaamheid.

Meer transparantie in voedselketen

Via Nederlandse groothandels en fabrikanten gaan steeds meer voedingsmiddelen en grondstoffen uit de genoemde landen richting Duitsland. “Hierdoor wordt het voor leveranciers nog belangrijker om meer grip te krijgen op de veiligheid en productieomstandigheden van importstromen en om beter uit te leggen welke controles daarop plaatsvinden. Want ook in Duitsland is een steeds sterkere roep vanuit maatschappelijke organisaties, consumenten en overheden tot het verder verduurzamen van en bieden van meer transparantie in de voedselketen”, stelt ABN Amro.

Door meer transparantie en door in te spelen op specifieke behoeften van de Duitse markt, kunnen Nederlandse bedrijven de Duitse consument voor zich winnen, aldus de bank. Zo refereert de bank aan het Ohne Gentechnik-logo, waarmee de Duitsers een extra waarborg hebben voor voedsel dat niet genetisch gemodificeerd is, en de grote vraag naar biologische producten.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur