Skip to content

Deen-supers naar AH, Vomar en Dekamarkt

Updated on:
Nieuws
Retail
Deen is een keten met een sterke band met een groep regionale en lokale groente- en fruitleveranciers. - Foto: ANP

Deen is een keten met een sterke band met een groep regionale en lokale groente- en fruitleveranciers. - Foto: ANP

Supermarktketen Deen wordt verkocht aan drie concurrenten. Deen gaat in gesprek met de lokale leveranciers.

Supermarktketen Deen wordt overgenomen door branchegenoten Albert Heijn, Vomar Voordeelmarkt en DekaMarkt. Daarover is overeenstemming bereikt, laat de Noord-Hollandse supermarktorganisatie weten.

Van de 80 Deen-filialen komen er 39 in handen van AH, 22 in handen van Vomar en gaan er 19 naar Dekamarkt. Alle ongeveer 8.800 supermarktmedewerkers behouden hun baan.

Voor de inkoop van artikelen is Deen aangesloten bij Superunie, net als Vomar en DekaMarkt. Bij de verkoop wordt gezorgd dat concurrent Albert Heijn geen inzage krijgt in de voorwaarden die Superunie hanteert. Deen verwacht dat de overname in de tweede helft van dit jaar wordt goedgekeurd.

Band met regionale telers

Deen is een keten met een sterke band met een groep regionale en lokale groente- en fruitleveranciers. Bij seizoensproducten zijn de telers ook vaak in de winkel te zien op promotiemateriaal. Wat de verkoop betekent voor deze bedrijven is nog niet bekend, maar Deen wijst erop dat de Dekamarkt, Vomar en Albert Heijn ook met regionale telers werken. “Die zaak loopt nog de komende periode. In de overgangsperiode moet dat uitgezocht worden. Contractuele afspraken worden uiteraard allemaal gerespecteerd. Vooral seizoensproducten halen we inderdaad graag uit de regio en dat vertellen we aan klanten. We doen veel zaken direct met telers en via inkooporganisatie Superunie.”

Artikel gaat verder onder de grafiek

Aandeel marktleider groeit

De keten heeft supermarkten in Flevoland, Gelderland, Overijssel, Utrecht en Noord-Holland. Behalve de fysieke filialen verkoopt Deen ook online boodschappen en bloemen. De keten heeft een landelijk marktaandeel van ruim 2% en had in 2019 een jaaromzet van meer dan € 800 miljoen.

Als Albert Heijn geen winkels afstoot na de overname van de 39 winkels, stijgt het marktaandeel in Nederland naar schatting met 1% (naar circa 36%) en raakt inkooporganisatie Superunie dat marktaandeel kwijt, volgens de laatste cijfers lag dat rond 27,5% in 2020.

Investeringen

Wat de verkoop betekent voor de circa 1.000 medewerkers van de twee distributiecentra en het hoofdkantoor van Deen, is nog onduidelijk. Wel is afgesproken dat wordt gestreefd naar zo veel mogelijk baanbehoud. Deen zag in dat er de komende jaren fors geïnvesteerd moest worden om toekomstbestendig te worden. Daarvoor moeten bijvoorbeeld de logistiek en de onlinetak worden gemechaniseerd. De familie achter het bedrijf besloot daarop de winkelketen in de verkoop te zetten.

Snel delen

jeroen verheul
Jeroen Verheul

Redacteur