Skip to content

ABN Amro: corona zorgt voor tweedeling in foodsector

Updated on:
Nieuws
Retail
Feestvierders halen een carnavalspakket op bij een café in Eindhoven. De eerste helft van dit jaar zal voor horecaleveranciers nog weinig perspectief bieden. - Foto: ANP/HH/Rob Engelaar

Feestvierders halen een carnavalspakket op bij een café in Eindhoven. De eerste helft van dit jaar zal voor horecaleveranciers nog weinig perspectief bieden. - Foto: ANP/HH/Rob Engelaar

De tweede helft van 2021 biedt meer perspectief voor de foodsector als er weer publiek komt naar horeca en evenementen. Dat blijkt uit prognoses van ABN Amro.

De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de foodsector. Leveranciers aan de foodretail bevinden zich in een comfortabele positie en zien de afzet met name via het supermarktkanaal toenemen.

Daarentegen zal de eerste helft van dit jaar voor horecaleveranciers nog weinig perspectief bieden nu de horeca grotendeels gesloten is en evenementen niet kunnen plaatsvinden. Dat blijkt uit de Sectorprognoses Food 2021/2022 van ABN Amro.

Omzetverlies minder groot dan in eerste lockdown

Het maandelijkse omzetverlies in de foodbranche is in de huidige lockdown wel minder groot dan tijdens de eerste lockdown. Bedrijven zijn beter ingericht op de anderhalvemetersamenleving. De daling van de afzet is dan ook minder diep, maar duurt wel langer.

De sluiting van de horeca heeft ook sterk dalende drankomzetten tot gevolg, maar er was desondanks een lichtpuntje. Hoewel de bieromzet in 2020 met 14% daalde ten opzichte van het jaar ervoor, stegen de volumes van alcoholvrij bier sterk (+8,5%), volgens cijfers van Nederlandse Brouwers.

Herstel van de foodsector zal pas in de tweede helft van 2021 plaatsvinden, waardoor onder meer de drankensector (+2%) dit jaar nog licht opkrabbelt. ABN AMRO verwacht in 2022 een hogere groei van 6% voor deze subsector.

Verkoop vleesvervangers stijgt 20%

Ook voor de vleessector blijft de eerste helft van dit jaar uitdagend volgens de analyse van ABN Amro. De gemiste afzet naar het horecakanaal wordt niet goedgemaakt door de stijging van de vleesverkopen via de supermarkten.

De verkoop van vleesvervangers nam daarbij in 2020 flink toe met circa 20%. Ook in de zuivel winnen alternatieven van gangbare producten als melk, yoghurt, room en desserts verder terrein. Zo is de supermarktverkoop van alternatieve zuivel – met als hoofdingrediënt bijvoorbeeld haver of soja – met een derde gestegen.

Positief vooruitzicht groente en fruit

Het vooruitzicht voor de groente- en fruitsector is positief, mede door een groot aanpassingsvermogen aan de vraag van consumenten. Zo is sprake van een groeiende vraag naar verspakketten (+30%), ten koste van kant-en-klaarproducten.

Vanwege de belangrijke rol van export binnen deze sector kan de brexit voor exporteurs van voedsel de komende maanden een grote impact hebben. Nu het Verenigd Koninkrijk gefaseerd de controlemaatregelen gaat invoeren, kan dit voor vertraging aan de grens en hogere administratieve lasten zorgen.

Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag staat centraal op het Eiwit Congres op 13 maart 2025 in Wageningen. Bekijk het programma en de sprekers en reserveer nu je ticket met €50 vroegboekkorting.

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur