De Europese winkels van Ahold met de nadruk op Nederland en België zijn goed voor ruim € 29 miljard omzet, 12,1 % meer dan in 2019. Foto: ANP
In dit artikel
Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft in 2020 een recordomzet behaald van bijna € 75 miljard, ruim 14% meer dan in 2019.
Dat is voor een groot deel toe te schrijven aan de coronacrisis, zowel in Europa als in de VS. De online verkoop aan consumenten steeg het hardst en kwam uit € 7,6 miljard, een plus van 67%. De toename online komt vooral voor rekening van Bol.com. Uit de jaarcijfers die Ahold Delhaize, moederbedrijf van onder meer Albert Heijn, presenteert is echter lastig te halen wat de cijfers per onderdeel zijn. Volgens marktonderzoekers zoals Nielsen en IRI is het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland licht gestegen naar ongeveer 35%. Dat zou dan voor dit jaar uitkomen op circa 36% vanwege de overname van bijna de helft van de Deen-supermarkten.
Lagere nettowinst
De operationele winst daalde op basis van constante wisselkoersen met bijna 17% naar € 2,2 miljard. De nettowinst van Ahold Delhaize daalde met bijna 20% en kwam uit op € 1,4 miljard. Niet alleen de omzet steeg door corona, om de winkels door te laten draaien worden ook meer kosten gemaakt, bijvoorbeeld voor hygiënemaatregelen. Boodschappen bezorgen is wel een groeiende business, maar is nog altijd minder lucratief dan verkoop in de winkels. Ook een flinke eenmalige pensioenlast drukte op het resultaat.
Omzet VS stijgt harder
De Europese winkels van Ahold met de nadruk op Nederland en België zijn goed voor ruim € 29 miljard omzet, 12,1 % meer dan in 2019. De omzet in de VS steeg met 15,6%, de supermarktketens van Ahold in de VS zijn inmiddels goed voor een omzet van € 45,5 miljard en daarmee goed voor 60% van de totale omzet van het concern. De operationele winstmarge is in de VS met 5,4% iets hoger dan in Europa met 4,5%.
Verwachting 2021
Voor 2021 gaat Ahold Delhaize onder meer uit van een groei voor online met 30%. In de VS kocht Ahold eind vorig jaar een online supermarkt. Dat moet het bedrijf steunen in de strijd met online reus Amazon die zich ook op levensmiddelen richt. In Nederland is Amazon een flinke concurrent voor Bol.com.