In Frankrijk werd bij alle winkelformats van Carrefour een hogere omzet gerealiseerd, ook bij de al tijden onder druk staande hypermarkten. Foto: ANP
In dit artikel
De Franse supermarkt Carrefour heeft in 2020 een aangepaste winst geboekt van € 1,01 miljard, dat is bijna 18% meer dan in het voorafgaande jaar.
De omzet kwam weliswaar € 2 miljard lager uit op € 78,6 miljard, maar nam op vergelijkbare basis wel met bijna 8% toe. Carrefour spreekt dan ook van een ‘sterk groei momentum’. In Frankrijk werd bij alle winkelformats een hogere omzet gerealiseerd, ook bij de al tijden onder druk staande hypermarkten. De winkels in Spanje draaiden eveneens uitstekend, terwijl de omzetgroei in Brazilië met ruim 18% de kroon spande. Daarbij doen de eigen merkproducten het een stuk beter dan merken.
Doelgerichte acquisities van Carrefour
De e-commerce nam over de hele linie met 70% toe naar € 2,3 miljard wat Carrefour tegen volgend jaar hoopt op te voeren naar € 4,3 miljard. Een deel van de omzetgroei is te danken aan wat Carrefour noemt doelgerichte acquisities. Zo nam het bedrijf onder meer de Franse keten van 107 biowinkels Bio c’Bon over en werden ook de Braziliaanse vestigingen van Makro gekocht. Verder heeft het bedrijf inmiddels al € 3 miljard op de kosten bezuinigd, waarbij het doel is daar in 2023 nog eens € 2,4 miljard aan toe te voegen.
Een duurzame groei
“2020 was een beslissend jaar voor Carrefour. In een crisis die de veranderingen alleen maar versneld, heeft onze Group een mijlpaal bereikt. Drie jaar van een soepele uitrol van onze transformatie heeft geleid tot een groeimodel dat is gebaseerd op klanttevredenheid en nieuwe consumententrends. Dat model verzekert een duurzame groei van onze verkopen en winstgevendheid”, zegt CEO Alexandre Bompard.