Skip to content

Franse supermarkt zet leveranciers te zwaar onder druk

Updated on:
Achtergrond
Sustainable food
Foto: ANP

Foto: ANP

De Franse minister van Economische Zaken eist een forse boete voor de handelspraktijken van supermarktbedrijf Intermarché. Het bedrijf zet leveranciers te zwaar onder druk.

Net op het moment dat Franse boeren in het hele land weer actie voeren in de supermarkten om de lopende prijsonderhandelingen onder druk te zetten, eist minister Bruno le Maire van Economische Zaken dat supermarktbedrijf Intermarché € 150 miljoen boete wordt opgelegd omdat ze via haar internationale inkoopcentrales Agecore en ITM Belgique leveranciers te zwaar onder druk zet.

Eis bij handelsrechtbank Parijs

De minister heeft die eis neergelegd bij de handelsrechtbank in Parijs. “Gezien de ernst van de overtredingen willen we de maximale boete, 1% van de jaaromzet, opgelegd zien,” aldus het ministerie. Dat herinnert er aan dat een soortgelijke centrale, Eurelec Trading, vorig jaar al een boete van € 117,3 miljoen kreeg voor dezelfde vergrijpen. “Wij zijn bijzonder waakzaam op misbruiken via die inkoopcombinaties van de grote winkelbedrijven,” zegt Le Maire.

Meerdere inkoopcombinaties in Europa

Agecore is in 2016 opgericht door Intermarché, het Belgische Colruyt, Edeka uit Duitsland, de Zwitserse tak van Coop, Conad uit Italië en het Spaanse Eroski. In Europa bestaan volgens de laatste gegevens van het Amsterdamse onderzoeksbureau voor multinationals Somo zes van dat soort combinaties.

Albert Heijn is onderdeel van twee ervan, AMS Sourcing BV met onder meer het Britse Morrisons, en Coopernic met verder onder meer de Franse discounter Leclerc terwijl Superunie van onder meer Plus en Deen deel uitmaakt van EMD dat meer dan twintig leden in een groot aantal Europese landen omvat.

Vuist maken

Doel van dat soort allianties is gezamenlijk een vuist te maken tegen de grote multinationale leveranciers als Unilever, Mars, Nestlé of PepsiCo. De deelnemende supermarkten stellen steeds nadrukkelijk dat het niet om de inkoopprijzen gaat, dan zouden ze direct al in de problemen komen met de concurrentiediensten. Ze willen echter wel gezamenlijk praten over andere leveringsvoorraden zoals quantumkortingen, reclame’s of lagere transportkosten.

Conflicten

In het recente verleden heeft dat al herhaaldelijk tot conflicten met die leveranciers geleid. Zo zaten de winkels van Colruyt in 2019 geruime tijd zonder Coca-Cola, Fanta en Sprite, omdat de producent daarvan de harde eisen van de grote inkopers niet wilde accepteren. Al eerder was hetzelfde gebeurd met Nestlé, dat de Agecore-leden eveneens een tijd lang weigerde te leveren, en met de Belgische biergigant InBev van onder meer Corona.

Le Maire gebrand

Le Maire is, zoals hij zelf zegt, uiterst gebrand op dit soort misstanden, omdat ze leiden tot hogere prijzen voor de consument. Hij spreekt dan ook van ‘abusieve commerciële praktijken’ van Agecore tegenover 93 leveranciers. “Deze actie past in ons voornemen om de rol van de inkoopcentrales diepgaand te onderzoeken.”

‘Diverse dreigementen’

Sinds de vorming van Agecore in 2016 heeft Intermarché volgens het ministerie ‘met diverse dreigementen, zoals het stopzetten van de bestellingen of weigeren van bepaalde merken, leveranciers onder druk gezet om hun producten in de winkels van de keten te mogen blijven verkopen’. Ook worden er grote betalingen geëist als ‘tegenprestatie voor de commerciële samenwerking zoals reclame-acties of adverteren’.

‘Leveranciers hebben dat soort diensten niet nodig’

Le Maire: “De leveranciers hebben dat soort diensten met een gering commercieel nut vaak helemaal niet nodig, temeer daar ze dat meestal al per land doen, maar voelen zich wel verplicht om maar ja te zeggen uit vrees dat ze een grote klant kwijt raken. Het gaat daarom meer om een verkapte eis tot betaling om alleen maar te mogen onderhandelen zonder dat daar iets tegenover staat.”

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur