Skip to content

Heeft de vegan supermarkt toekomst?

Updated on:
Achtergrond
Retail
Supermarkten als Jumbo en Albert Heijn hebben ook een steeds groter assortiment met vegan producten. Foto: ANP

Supermarkten als Jumbo en Albert Heijn hebben ook een steeds groter assortiment met vegan producten. Foto: ANP

Deze maand komen er twee fysieke vegan supermarkten in Nederland. Deze winkels focussen zich alleen op plantaardige producten. Begin februari opende Vegan Fresco na een succesvolle crowdfundingsactie zijn deuren in Amsterdam als zogenoemde eerste 100% plantbased supermarkt. Zaterdag 27 februari gaat Vmarkt in Utrecht van start.

Toen Vegan Fresco deze maand opende in Amsterdam, werd dat naar buitengebracht als ’eerste vegan supermarkt van Nederland’. De interesse was groot en met rijen dik stonden mensen voor de deur om gebruik te maken van de nieuwe supermarkt. Fresco communiceert zelf dat het de eerste vegan supermarkt is van Nederland, maar er zijn al langer supermarkten die voornamelijk of zelfs alleen maar vegan producten verkopen. Bij Vegabond in Amsterdam, zowel een winkel als delicatessenzaak, wordt al zeven jaar alleen maar 100% vegan producten aangeboden. Datzelfde geldt voor de in Den Haag gevestigde Veggie 4U, een supermarkt die al acht jaar via een webshop en fysieke winkel alleen maar vegan producten aanbiedt.

Meer vegan supermarkten in Nederland

Toch kan Veggie 4U zich niet al te druk maken dat Vegan fresco zich profileert als eerste vegan supermarkt van Nederland. “Wij kregen veel aandacht via social media, toen er werd gezegd dat de eerste vegan supermarkt is geopend in Amsterdam aangezien wij al heel lang bestaan, mensen waren daar boos over. Ik zie daar geen probleem in, omdat wij op deze manier ook weer wat promotie krijgen. Een aantal jaar geleden had je ook een vegan supermarkt in Groningen, en er zijn wel meer geweest. Die hebben het echter niet gered”, aldus Raj Bahwan van Veggie 4U. De Vegansuper in Groningen kon zijn hoofd niet meer boven water houden na een jaar. Het begon veelbelovend, maar daarna zakte de omzet fors terug. Nadat de leveranciers zich terugtrokken moest de winkel ook definitief sluiten in 2017.

Geen big business

Want ook al blijkt uit onderzoek van onder andere ABN Amro en ING dat de verkopen van vleesvervangers en plantaardige zuivel steeds verder toenemen, betekent dit niet dat het voor de gespecialiseerde vegan supermarkten big business is. Reguliere supermarkten zijn druk bezig met het uitbreiden van hun assortiment aan plantaardige producten. Dat ziet ook Raj Bhawan van Veggie 4U. “Wij zien zeker dat er steeds meer mensen voor een plantaardige levensstijl kiezen, maar dat betekent niet dat wij nu big business doen. Dat komt voornamelijk doordat supermarkten als Jumbo en Albert Heijn een steeds groter assortiment hebben met vegan producten. Zij kopen hun producten met enorme aantallen op, waardoor ze vaak ook voordeliger zijn in de prijs. Wat ik aanbied voor € 2 kunnen zij verkopen voor € 1,25”, aldus Raj Bhawan van Veggie 4U.

Het is heel belangrijk om uniek te zijn met de producten die je aanbiedt

Natascha de Rooij is de eigenaresse van Vmarkt, dat zaterdag de deuren opent in Utrecht. Ook zij ziet dat de grote supermarkten hun assortiment steeds meer uitbreiden. “Het is heel belangrijk om uniek te zijn met de producten die je aanbiedt. Natuurlijk zijn er een aantal populaire producten die je zeker niet kan missen, maar ik probeer ervoor te zorgen dat ik niet een combinatie ben van Ekoplaza en Jumbo. Daarom kijk ik vooral naar nieuwe innovatieve producten en bewezen merken die nog niet in de supermarkten liggen.”

Financieel haalbaar

Een toekomst met honderden vegan supermarkten ziet De Rooij nog niet voor zich. “Je moet goed kijken wat rendabel is, je kan wel van alles roepen maar uiteindelijk moet je het ook kunnen financieren. Daarbij zullen er zeker meer vegan supermarkten bijkomen en een deel zal waarschijnlijk ook weer opgekocht worden zoals je bij Marqt zag, die werd opgekocht door Udea. Natuurlijk zou ik ook graag zoveel mogelijk uitbreiden, maar dat moet wel haalbaar zijn financieel gezien. Het kan ook zo zijn dat over vijf jaar de supermarkten als Albert Heijn en Jumbo hun assortiment zo hebben uitgebreid dat vegan supermarkten overbodig zijn. Dan vind ik wel een nieuwe uitdaging.”

Snel delen

Afbeelding
Iris Hofman

Audiovisueel redacteur