Die groei is te danken aan de ‘positieve dynamiek’ bij de kernmerken Boursin, Kiri, Leerdammer en GoGo SqueeZ op alle markten waar Bel actief is. Foto: Canva
In dit artikel
Groupe Bel heeft in 2020 een omzet gerealiseerd van € 3,456 miljard, dat is 1,5% meer dan in het voorafgaande jaar.
Die groei is te danken aan de ‘positieve dynamiek’ bij de kernmerken Boursin, Kiri, Leerdammer en GoGo SqueeZ op alle markten waar Bel actief is. Bij de zogenoemde nieuwe werkgebieden, waaronder Materne-fruittoetjes, maar ook China en landen in zuidelijk Afrika, gingen de verkopen met 11,8% omhoog. Die activiteiten droegen daarmee € 591 miljoen bij aan de omzet, terwijl de bestaande markten goed waren voor € 2,865 miljard. Het aandeel van die recente werkterreinen in de totale omzet is daarmee verder toegenomen.
Sterke groei op Noord-Amerikaanse en Europese markten
“Groupe Bel laat een grote weerbaarheid zien in een ingewikkelde omgeving. De twee operationele segmenten zetten op organische basis hun voortgang door”, meldt het Franse kaas-, zuivel- en fruitbedrijf. “De krimp in Noord-Afrika en het Midden-Oosten werd gecompenseerd door een sterke groei op de Noord-Amerikaanse en Europese markten, ondersteund door het succes van commerciële en marketing strategieën die op lokaal niveau worden uitgevoerd.”
Corona
Dankzij het agile operationele beheer én de financiële kracht kon de Groupe zich snel aanpassen aan de coronapandemie en de gevolgen daarvan beperken. Bel heeft vooral de voorraden grondstoffen actief beheerd met het oog op de fluctuerende vraag van de consumenten. Wel zijn er regionale verschillen wat betreft de gevolgen van de crisis. In Frankrijk, de Benelux, het Verenigd Koninkrijk en de Golf-staten is de lokale consumptie, met name van producen voor het thuis koken, sterk toegenomen. In Marokko en in mindere mate Zuid-Europa zijn de activiteiten ongunstig beïnvloed, terwijl de situatie in Noord-Amerika neutraal is gebleven.