Skip to content

Studenten HAS storten zich op booming vega(n) markt

Updated on:
Business
Achtergrond
Vlnr: Hanne Clemens, Laura Snellen, Jaimy Wouters en Maud Groenen. - Foto's: HAS Hogeschool

Vlnr: Hanne Clemens, Laura Snellen, Jaimy Wouters en Maud Groenen. - Foto's: HAS Hogeschool

Van hybride kaas tot vegan hondenvoer, studenten van HAS Hogeschool bestormen de snel groeiende markt van vleesvervangers met creatieve nieuwe producten en ideeën. Tijdens de jaarlijkse HAS Food Experience presenteren ze hun projecten. “We willen impact maken.”

Hybride kaas, plantaardige drink op basis van gele spliterwten, vegetarische droge worst en een pakket om zelf vleesvervangers te maken. En ook: plantaardige hondenvoeding, een app die je helpt om minder vlees te eten, pudding op basis van reststromen uit veldbonen en een eiwitrijke saus voor mensen die geen bewerkte vleesvervangers willen eten. Het valt op wanneer je door het magazine van de HAS Food Experience bladert: veel afstudeerprojecten die studenten deze week tijdens het evenement presenteren, gaan over eiwittransitie.

De HAS Food Experience is het jaarlijkse paradepaardje van HAS Hogeschool. Ieder jaar presenteren laatstejaars studenten er hun afstudeerprojecten op het gebied van voeding. Waar het normaal een bruisend en drukbezocht evenement is waar studenten hun innovaties presenteren en contact leggen met het bedrijfsleven, is het nu noodgedwongen een online evenement van 1 tot en met 5 maart. Dat doet volgens de organisatie echter niets af aan de interesse vanuit het bedrijfsleven in de ideeën van de studenten. De vraag vanuit het bedrijfsleven naar contact met studenten is namelijk onveranderd groot, aldus de organisatie.

Projecten breder dan alleen eiwittransitie

Uit de projecten blijkt wel dat de veelbesproken eiwittransitie niet beperkt blijft tot het bedrijfsleven of de overheid. Het bedrijfsleven zet bijvoorbeeld vol in op de productie van vleesvervangers en de overheid zet met de nationale eiwitstrategie in op meer plantaardige consumptie. Ook studenten zijn er actief mee bezig. Dat kan ook bijna niet anders met een HAS-lectoraat ‘Eiwittransitie in voeding’ dat sinds oktober 2017 bestaat. Met het lectoraat wil HAS Hogeschool bijdragen aan de eiwittransitie in Nederland.

De projecten op de Food Experience gaan echter breder dan alleen eiwittransitie. Aardappelnoedels van aardappelreststromen, een opbouwbare emmer-verpakking voor yoghurt, boter van watermeloenpitten en koekjes speciaal voor 70-plussers: het is een greep uit de ruim 130 food-projecten.

Gezonde, verantwoorde en duurzame voeding

Veel aandacht is er voor gezonde en verantwoorde voeding en voor een duurzaam voedselsysteem. De organisatie van het evenement bedacht vijf thema’s, waarvan er vier gerelateerd zijn aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Studenten mochten zelf kiezen onder welk thema zij hun project schaarden. De overeenkomst tussen alle projecten?Studenten willen een verandering teweeg brengen, impact maken.

Sommige projecten monden uit in eigen ondernemingen, zoals BOON, dat tijdens de HAS Food Experience in 2014 werd gepresenteerd en nu bonenburgers heeft liggen in verschillende supermarkten. Andere studenten komen in contact met bedrijven die wel iets zien in hun idee en meehelpen in de verdere ontwikkeling ervan. Weer andere studenten houden het bij een afstudeerproject, maar komen via de Food Experience in contact met hun toekomstige werkgever. Eén ding is zeker: ze nemen de ervaringen die ze opdeden tijdens hun afstudeeropdracht mee het bedrijfsleven in.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur