Foto: Canva
In dit artikel
Twee op de drie Britse huishoudens gooien tegelijk vlees en vleesvervangers in het winkelwagentje.
De verkopen van vleesvrij lagen in januari wel 13% hoger dan een jaar eerder, maar in 95% van de gevallen gaat dat om mensen die ook begin vorig jaar al dat soort producten kochten. Slechts in één op de vijf huishoudens komt minstens één bewuste minder-vlees-eter voor. Dat meldt het landbouwschap AHDB op basis van haar continue consumentenonderzoek.
Gehakt populair
De winkelverkopen van rood vlees lagen in januari 15% hoger dan een jaar eerder toen van corona nog geen sprake was. Dat is vooral te danken aan meer frequente aankopen in verband met de sluiting van de horeca en fastfoodketens. Gehakt blijft veruit het populairste, maar daarnaast doen ook rollades en andere stukken rundvlees het goed. AHDB signaleert daarbij dat er meer huishoudens zijn die voor het eerst dat soort vlees in de winkel kopen.
Vaker kaas
Ook zuivel wordt een stuk meer gekocht dan begin vorig jaar. Zo lag de afzet van boter in volume 19% hoger, die van kaas ruim 15% en van verse melk bijna 11%. “De consument probeert meer verschillende soorten kaas met een sterke groei bij Britse regionale kazen en kaas uit de rest van Europa. De consument kookt meer thuis en gebruikt daarbij ook vaker kaas als hoofdingrediënt”, denkt AHDB. De verkopen van ‘alternatieve zuivel’ lagen weliswaar 23% hoger dan in januari 2020, maar maken nog altijd niet meer dan 5% van de totale omzet in deze categorie uit.
Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag staat centraal op het Eiwit Congres op 13 maart 2025 in Wageningen. Bekijk het programma en de sprekers en reserveer nu je ticket met €50 vroegboekkorting.