Skip to content

Verschillen in vega-verkopen in Europese landen

Updated on:
Achtergrond
Retail
Waar in Nederland en België havermelk aan een forse opmars bezig is met hoge groeicijfers, is havermelk in Duitsland binnen de melkvervangers al de grootste categorie met € 184 miljoen. Foto: Canva

Waar in Nederland en België havermelk aan een forse opmars bezig is met hoge groeicijfers, is havermelk in Duitsland binnen de melkvervangers al de grootste categorie met € 184 miljoen. Foto: Canva

In Nederland werden de afgelopen twee jaar meer plantaardige vlees- en zuivelvervangers verkocht. Hoe zijn de cijfers in andere Europese landen?

De verkoopwaarde van vlees- en zuivelvervangers in Nederland steeg de afgelopen twee jaar met 50% tot € 291 miljoen. Ook het volume steeg, met 35%. Binnen de markt is de grootste categorie plantaardige vleesvervangers (€ 174 miljoen) en de kleinste plantaardige kaas (€ 4,8 miljoen), die de afgelopen twee jaar wel een forse groei van 400% doormaakte. Nederland is een gemiddeld land, want in Europa namen de verkopen van plantaardige vlees- en zuivelvervangers met 49% toe. In het rapport van het Smart Protein Project waarin deze gegevens staan, staan ook de markten van andere Europese landen beschreven. Wat zijn de cijfers in België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk?

Lagere groeipercentages in België

Om bij buurland België te beginnen: de verkoopwaarde van zuivel- en vleesvervangers groeide er met 17% naar € 134 miljoen. Het verkoopvolume nam toe met 8%. Lagere groeipercentages dan in Nederland dus. Hoewel ook in België de plantaardige vleesvervangers de grootste markt is, is het verschil met de plantaardige zuivel kleiner dan in Nederland. De vleesvervangers zijn goed voor € 48 miljoen en plantaardige basisdrinks voor € 39 miljoen. De voornaamste groei in verkoopwaarde zat in de vleesvervangers met een groei van 19% (Nederland: 54%).

Net als in Nederland zat de grootste groei in de basisdranken in haverdrink

In Nederland heeft bij de basisdrinks amandel het grootste aandeel, gevolgd door soja. In België is dat andersom en wordt het meeste sojadrink verkocht, gevolgd door amandeldrink. Net als in Nederland zat de grootste groei in de basisdranken in haverdrink, hoewel iets minder fors (50%) dan in Nederland (69%).

Met Duitsland is vergelijking lastig

Een precieze vergelijking met Duitsland is moeilijk te maken, aangezien in de cijfers alleen veganistische vleesvervangers zijn meegenomen en ook plantaardige vis en plantaardig ijs. Inclusief vis en ijs en exclusief vegetarische vleesvervangers steeg de verkoopwaarde van vlees- en zuivelvervangers met 97%. Aangezien vegetarische vleesvervangers niet worden meegenomen in de telling, is plantaardige melk de grootste categorie met een waarde van € 396 miljoen. De veganistische vleesvervangers zijn goed voor een waarde van € 181 miljoen: een stijging van 226% ten opzichte van twee jaar geleden. De verkoopwaarde van plantaardige visvervangers groeide nog harder, met 623%.

Havermelk

De totale waarde van die markt is nog bescheiden met € 1,9 miljoen. Waar in Nederland en België havermelk aan een forse opmars bezig is met hoge groeicijfers, is havermelk in Duitsland binnen de melkvervangers al de grootste categorie met € 184 miljoen.

Plantaardige drinks in Frankrijk

In Frankrijk is, anders dan in Nederland, plantaardige drinks de grootste categorie (€ 187 miljoen), gevolgd door plantaardige yoghurt (€ 87 miljoen) en plantaardige vleesvervangers (€ 80 miljoen). Dat betekent dat de markt van vleesvervangers in het fors grotere land dan Nederland significant kleiner is dan in Nederland, waar de waarde € 174 miljoen is. De groei in vleesvervangers was er ook lager dan in Nederland: 31% in twee jaar. In Nederland was de groei 54%. De groei in Frankrijk was groter in discount supermarkten, die voor 7% van de verkopen van vleesvervangers uitmaken. De verkoopwaarde nam daar met 100% toe in twee jaar. In Frankrijk is bij de plantaardige zuiveldrinks, net als in Nederland, amandeldrink het populairst, gevolgd door sojadrinks.

Ook in groei in Verenigd Koninkrijk

In het Verenigd Koninkrijk steeg de verkoopwaarde van de vlees- en zuivelvervangende markt met 73% in twee jaar. Dit cijfer is echter niet één op één te vergelijken met Nederland, omdat de meegetelde categorieën niet helemaal overeenkomen. Ook in het Verenigd Koninkrijk is de markt van vleesvervangende producten de grootste categorie (€ 502 miljoen). De groei in deze categorie was 63%, iets meer dan in Nederland dus. De verkoopwaarde van plantaardige melkvervangers groeide met 107% in twee jaar naar € 226 miljoen. Een nog grotere groei was er in de plantaardige kaas met 165%, al was de groei niet zo groot als in Nederland (400%).

In Italië een dalende verkoop

Naast bovengenoemde vier landen en Nederland, werden nog zes landen onderzocht. Opvallend is dat in alle landen groei plaatsvindt in de verkopen van vlees- en zuivelvervangers, maar dat er in Italië een lichte daling te zien in. De verkopen van plantaardige producten daalden in de afgelopen twee jaar met 1%. Vooral de verkopen van vleesvervangers lieten een daling zien, van 10% in twee jaar. Ook de verkopen van plantaardige yoghurt namen af, met 11%.

Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag staat centraal op het Eiwit Congres op 13 maart 2025 in Wageningen. Bekijk het programma en de sprekers en reserveer nu je ticket met €50 vroegboekkorting.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur