Skip to content

Vion legt nadruk op retail

Updated on:
Achtergrond
Retail
De business unit Food Service heeft twee productielocaties in Duitsland: één waar hamburgers worden gemaakt en één waar onder andere schnitzels en spareribs worden geproduceerd. Foto: ANP

De business unit Food Service heeft twee productielocaties in Duitsland: één waar hamburgers worden gemaakt en één waar onder andere schnitzels en spareribs worden geproduceerd. Foto: ANP

De coronacrisis zorgde voor verschuiving van verkopen van foodservice naar retail, ook bij Vion. Het was echter niet de enige factor die zorgde dat het retailsegment goed draaide volgens het vleesconcern.

Algemeen bekend is dat de retail afgelopen jaar goede zaken deed. Door de sluiting van de horeca tijdens de coronalockdowns verplaatste de verkoop zich (deels) naar de retail. Ook Vion merkte dat in de cijfers. Het verkochte volume in het bedrijfsonderdeel Food Service daalde vorig jaar naar 53 miljoen kilo, tegenover 64 miljoen kilo in 2019. De omzet daalde van € 275 miljoen naar € 223 miljoen, zo valt te lezen in het jaarverslag.

Divisie Food Service van Vion

Vion bedient met zijn divisie Food Service twee segmenten: de gastronomie en de ‘impulskanalen’, zoals het vleesbedrijf het zelf noemt. Dit laatste segment behelst het gemaksvoedsel, de snacks. ‘Dit is een relatief nieuw segment en biedt veel potentieel. Ondanks de beperkingen in 2020 verwachten we nog steeds dat een groeiend aantal mensen de komende jaren uit eten gaat, evenals een toename van het aantal mensen dat eten koopt bij zaken als benzinestations en afhaalrestaurants’, aldus Vion in het jaarverslag. De business unit Food Service heeft twee productielocaties in Duitsland: één waar hamburgers worden gemaakt en één waar onder andere schnitzels en spareribs worden geproduceerd.

Afzet naar retail

De afzet naar retail daarentegen deed het beter. Het verkoopvolume steeg met bijna 27% vergeleken met 2019. De omzet groeide van € 311 miljoen naar € 355 miljoen in 2020. Volgens Vion was het coronavirus echter niet de enige reden dat het retailsegment het goed deed. In 2019 bestond de divisie Retail bij Vion nog niet. Die is pas vorig jaar in het leven geroepen, volgend op de nieuwe strategie van het vleesbedrijf.

Bedrijfsonderdelen die eerst onder de divisies Pork en Beef vielen zijn ondergebracht bij Retail, evenals de nieuwe vleesvervangerstak. De divisie bestaat uit twee productielocaties voor voorverpakt vers vlees en twee locaties voor verwerkt vlees in Nederland en Duitsland. De vleesvervangersfabriek staat in Leeuwarden. De nieuwe divisie zorgt volgens het bestuur van Vion voor betere focus, wat, naast de coronacrisis, zorgde voor de betere resultaten in 2020.

Meer onderscheidendheid bieden

De strategie van Vion is gestoeld op het bouwen van zogenoemde ‘building balanced chains’ of BBC’s zoals CEO Ronald Lotgerink ze zelf noemt. Dit betekent het opzetten van vraaggestuurde ketens met zekerheid voor producent en afnemer. Hierin is de retail een ‘essentiële schakel met de eindconsument’, zo stelt Vion. Het doel is om trends en eisen van consumenten te identificeren en hierop in te spelen en klanten (retail) hiermee onderscheidendheid te kunnen bieden. Een belangrijk onderdeel hierin zijn product- en procesontwikkeling. Daarin investeerde Vion dan ook afgelopen jaar. Het eerste resultaat was de ontwikkeling van vleesvervangers die waren afgestemd op klantwensen. Daarvoor werkte Vion samen met de supermarkten. Ook dat is onderdeel van een ‘balanced chain’.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur