Foto: Ronald Hissink
In dit artikel
Consumenten zijn vaker biologisch gaan kopen: de aankoopfrequentie van biologische voedingsmiddelen steeg het afgelopen jaar met 7%, volgens onderzoek van GfK.
Dat meldt de biologische brancheorganisatie Bionext. De toename lijkt onder meer het gevolg van de toegenomen positieve houding ten opzichte van biologisch: 61% van de consumenten die biologisch koopt, vindt dat biologische producten met meer zorg worden gemaakt. 95,6% van de huishoudens kocht het afgelopen jaar wel eens biologisch, in 2019 was dit 95,1%. Wat dat heeft opgeleverd voor de omzet en het marktaandeel van biologische producten wordt in juni bekend, volgens Bionext.
Marktaandeel nog klein
Twee op de vijf bio-kopers (40%) zegt nu meer biologische voedingsmiddelen te kopen dan een jaar geleden, blijkt uit aanvullend onderzoek naar koopgedrag, meldt Bionext. Tegelijkertijd is het aandeel biologisch nog bescheiden. Volgens het meest recente trendrapport van Bionext lag het marktaandeel van biologisch in supermarkten op 3,21%, een fractie meer dan een jaar eerder.
Nieuwe campagne
Directeur van Bionext Michaël Wilde verwacht dat het aandeel in 2020 opnieuw iets toegenomen is, maar dat is wat hem betreft niet genoeg. Vanuit Bionext wordt gewerkt aan een nieuwe campagne om biologische producten te promoten. Volgens Wilde richt de aandacht zich daarbij in de eerste plaats op een meer prominente positie van biologische producten in het schap van supermarkten. Ook wordt meer samenwerking gezocht met reguliere land- en tuinbouw.