Ontbijt in een Starbucks-vestiging in China met producten van Beyond Meat. - Foto: ANP
De Amerikaanse producent van vleesvervangers Beyond Meat breidt zijn distributie in Europa verder uit.
Onder andere in het Verenigd Koninkrijk verdubbelt supermarktketen Sainsbury’s deze maand het aanbod van de vleesvervangers in het hele land, en in Duitsland wordt in april en mei het productaanbod in meer dan 1.000 nieuwe winkels uitgebreid. In Nederland breidde Beyond Meat zijn productaanbod vorige maand uit met de introductie van Beyond Mince in 1.000 Albert Heijn en Jumbo-supermarkten.
Producten Beyond Meat in meer dan 80 landen te koop
Inmiddels zijn producten van Beyond Meat verkrijgbaar bij ongeveer 122.000 winkels en horeca-gelegenheden in meer dan 80 landen. “Door onze strikte ingrediëntenkeuzes konden we gemakkelijker de wereldmarkten betreden, waaronder de EU, om plantaardige vleesopties te maken die beter zijn voor mens en planeet, toegankelijker voor iedereen”, aldus Chief Growth Officer van het bedrijf, Chuck Muth. Beyond Meat gebruikt geen soja als eiwitrijke grondstof in haar producten, maar onder meer non-gmo erwten en veldbonen.
Lees ook: Industrie zoekt breder palet grondstoffen voor vleesvervangers
Eerste eigen locatie in Enschede
In juni 2020 kondigde Beyond Meat een samenwerking aan met Zandbergen in Zoeterwoude voor de productie van vleesvervangers. Daarnaast wordt een eerste eigen Europese productielocatie gebouwd in Enschede. ‘Samen vergroten de faciliteiten de snelheid, schaal en efficiëntie waarmee Beyond Meat zijn nieuwste productinnovaties kan produceren en distribueren naar zijn retail- en foodserviceklanten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika’, aldus Beyond Meat.
Beyond Meat is beursgenoteerd. Het bedrijf draaide in 2020 een omzet van $ 407 miljoen (+37% ten opzichte van 2019) en maakte een verlies van $ 53 miljoen.