De online omzet van Tesco nam met 77% toe naar € 7,25 miljard. Foto: ANP
Het Britse Tesco, een van de grootste supermarkt bedrijven ter wereld, heeft in het boekjaar tot eind februari de verkopen met 7% zien toenemen naar € 61,4 miljard. Maar Tesco zag de winst voor belastingen door de hoge extra kosten wegens corona met bijna 20% dalen naar € 950 miljoen.
De online omzet nam met 77% toe naar € 7,25 miljard. Tesco was in het afgelopen boekjaar rond € 1 miljard kwijt aan extra personeel om werknemers, die wegens een besmetting of quarantaine niet kwamen opdagen tijdelijk te vervangen. Ook waren extra mensen nodig om de exploderende vraag naar online shopping op te vangen. Van de 50.000 ingehuurde krachten hebben er uiteindelijk ook 20.000 een vaste baan aangeboden gekregen. Verder kreeg het bedrijf wel € 615 miljoen korting op de OZB, maar dat werd terugbetaald nadat er veel kritiek op kwam. Tesco stelt dat corona ook de komende maanden nog tot veel extra kosten zal leiden.
Klanten winkelen anders
De pandemie heeft ertoe geleid dat de klanten heel anders winkelen, benadrukt CEO Ken Murphy. Ze komen minder vaak, maar nemen per bezoek wel de helft meer boodschappen mee dan vroeger. Al met al stelt Murphy dat Tesco ‘een ongelofelijke kracht en agiliteit heeft getoond’.
“We hebben een sterkere business opgebouwd. De inspanningen van onze medewerkers waren werkelijk heldhaftig. We hebben ons merk versterkt, de klanttevredenheid verhoogd en het gevoel van waar-voor-je-geld versterkt. Bovendien is duurzaamheid nu een integraal onderdeel van onze bedrijfsstrategie en we verdubbelen de inspanningen om net-zero te bereiken.”