Skip to content

Duitse media scherpen reclamebeleid ongezonde voeding aan

Updated on:
Nieuws
Food & Health
De Duitse reclamebranche wil dat kinderen tot 14 jaar minder reclames voor ongezonde voeding onder ogen krijgen. - Foto: Canva

De Duitse reclamebranche wil dat kinderen tot 14 jaar minder reclames voor ongezonde voeding onder ogen krijgen. - Foto: Canva

De Duitse reclamebranche scherpt zijn regels met betrekking tot op kinderen gerichte advertenties voor voeding aan. Teksten als ‘met toevoeging van waardevolle vitamine en mineralen’ of ‘hoog aandeel volkoren voor fysiek prestatievermogen’ zullen niet meer worden gebruikt voor producten, waarvan vast staat dat een overmatige consumptie daarvan in een evenwichtig dieet niet aanbevolen wordt.

Daarbij gaat het met name om producten met suiker, veel zout en een relatief hoog vetgehalte. Kinderen onder 14 jaar zullen zulke reclameboodschappen niet meer onder ogen hoeven te krijgen, noch op radio en televisie, noch in de sociale media en anderszins, belooft brancheorganisatie Zentralverband der deutschen Werbewirtschaft (ZAW).

Landbouw- en voedingsminister Julia Klöckner is blij met deze opstelling van de reclamemakers. Wel zegt ze erbij dat het ook hoog tijd wordt om de regels nog eens onder de loep te nemen en verder aan te scherpen. Vooral dat nu ook de sociale media meegenomen zijn in de reclamegedragsregels en dat de leeftijdsgrens is opgeschroefd naar 14 jaar (was 12 jaar) vindt zij een vooruitgang.

‘Verder dan wettelijke voorschriften’

Regels bestonden er bij voorbaat al. Sinds 2009 zet de in ZAW georganiseerde reclamewereld er zich voor in dat in de commerciële communicatie alles nagelaten wordt wat als oproep tot een overmatige en eenzijdige voeding zou kunnen worden opgevat. “Met deze zelfverplichting die voortdurend aangepast wordt en maatschappelijke ontwikkelingen volgt, gaan producenten, handel, agentschappen en media duidelijk verder dan de wettelijke voorschriften voor voedingsreclame,” laat ZAW weten.

Bewindsvrouw Klöckner roept de deelstaten op te controleren of de gedragsregels aangehouden worden, want daar ligt de primaire verantwoordelijkheid daarvoor in het kader van het staatsverdrag op de .bescherming van jeugd tegen massamedia. Mocht in de praktijk toch anders worden geageerd door de reclamebranche sluit Klöckner aanvullend wettelijk ingrijpen niet uit.

Snel delen

Afbeelding
Wim Verseput

Freelance redacteur