Skip to content

Winst Cargill stijgt met 61%

Updated on:
Business
Nieuws
Foto: ANP

Foto: ANP

De winst van het agrarisch concern Cargill steeg afgelopen kwartaal met 61%.

De winst groeide naar $ 1,2 miljard, omgerekend € 1,07 miljard. Dat is de hoogst behaalde winst in vier jaar. Dat blijkt uit de kwartaalresultaten die het bedrijf dinsdag publiceerde.

De stijging is mede te danken aan de verkoop van een moutbedrijf en een financieel dochterbedrijf. Cargill verkocht haar moutactiviteiten aan het Belgische Boortmalt. Dat bedrijf werd met de overname de grootste moutproducent ter wereld.

Operationele resultaat steeg met 19,6%

Het operationele resultaat van Cargill steeg met 19,6%, het beste kwartaalresultaat in 3 jaar. De omzet in het afgelopen kwartaal nam toe met 4% tot $ 29,2 miljard.

Over het eerste halfjaar van boekjaar 2019 steeg de winst met 20% naar $ 2,11 miljard. De omzet liet een groei zien van 3%, waardoor die uitkwam op $ 58,2 miljard.

Verandering in vraag naar eiwitten

Cargill’s activiteiten in dierlijke eiwitten wereldwijd profiteerden van verandering in vraag naar eiwitten, onder andere door de Afrikaanse Varkenspest. Daarnaast droegen recente overnames en kapitaalinvesteringen bij aan een positieve ontwikkeling van onder andere de diervoeder- en pluimveetak wereldwijd.

De activiteiten in agrarische handel ‘bleven goed gepositioneerd in verschillende grondstoffen’, zoals Cargill beschrijft. Desondanks ondervonden sommige regionale handels- en verwerkingsbedrijven negatieve effecten van handelsonzekerheid en weersinvloeden, met name in Noord-Amerika.

Voedingsingrediënten

Cargill is ook actief in de productie van voedingsingrediënten. Verschillende producten van deze tak lieten betere resultaten zien dan voorheen, waaronder zetmeel en zoetstoffen in Europa en Brazilië en oliën in Zuid-Amerika. Cargill begon een joint-venture met DSM met de productie van een stevia-zoetstof in de Verenigde Staten. Volgens Cargill heeft dit product een ‘aanzienlijk groeipotentieel omdat het goed geschikt is voor vele soorten voedsel- en dranktoepassingen’.

Een combinatie van winters weer en efficiëntie in productie zorgden voor een positieve impuls aan de verkoop van zout voor gebruik op wegen.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur