De omzet van Sligro Food Group kwam uit op € 328 miljoen, ruim 38% minder dan in het eerste kwartaal van 2020. Foto: ANP
In dit artikel
Groothandelsbedrijf Sligro Food Group is in het eerste kwartaal van 2021 opnieuw hard geraakt door de lockdown vanwege corona.
De omzet van de leverancier voor horeca en andere grootverbruikers kwam uit op € 328 miljoen, ruim 38% minder dan in het eerste kwartaal van 2020. Dat meldt het bedrijf in een handels-update.
Beter dan markt
Sligro doet het als bedrijf dat in Nederland en België actief is het wel beter dan de markt. De omzet van de totale markt waarin de groothandel actief is, daalde met ongeveer 50% ten opzichte van de situatie voor coronamaatregelen zijn ingevoerd. Voor Sligro zelf gaat het om een daling van 43%. Het relatieve marktaandeel is daarmee verstevigd stellen de bestuurders Koen Slippens en Rob van der Sluijs vast.
Voorbereid op herstart
De omzet in Nederland was goed voor circa 90% van de totale omzet en daalde met 38% in het eerste kwartaal naar € 298 miljoen. In België daalde de omzet met ruim 42% naar € 30 miljoen.
Het bedrijf heef voldoende financiële ruimte in het scenario dat de markten zich in het tweede kwartaal ‘stap voor stap herstellen’. Sligro stelt dat het is voorbereid op een opstart van onder meer de horeca, maar verwacht wel een hectische tijd. Het beursgenoteerde Sligro doet geen voorspelling over de halfjaarresultaten. In 2020 heeft het bedrijf door corona een verlies geleden van € 70 miljoen.