Foto: ANP
In dit artikel
De economische vooruitzichten voor later dit jaar zijn op zich positief. De verwachtingen zijn voor vrijwel alle sectoren in de foodsector beter dan in 2020.
Dat geldt ook voor de horeca, maar de impact van de lockdown op de horeca is ook dit jaar nog zwaar negatief. Dat schrijft Rabobank in een update voor de foodsector. In de analyse zijn omzetverwachtingen in 2020 en 2021 afgezet tegen de omzet in 2019. De omzet van restaurants stijgt bijvoorbeeld wel ten opzichte van 2020, maar blijft naar verwachting altijd nog 45% onder het niveau van 2019.
Alleen voor fysieke supermarkten en voor vers-speciaalzaken verwacht Rabobank dit jaar een lagere omzet dan in 2020.
Grote verschillen foodservice
Binnen de foodservice verwacht Rabobank voor dit jaar opnieuw een flinke groei voor thuisbezorgen. Vorig jaar was dat een groei van 39% ten opzichte van 2019 daar komt dit jaar nog eens 14% bij.
Voor restaurants gaat Rabobank uit van groei van 17% dit jaar, maar dan blijft de sector altijd nog steken op een omzet die bijna de helft lager is dan in 2019. De omzet van fastservice restaurants inclusief cafetaria’s groeit dit jaar ook, maar blijft steken op min 27% tegenover 2019. Deze sector doet het relatief goed, met dank aan de afhaalmogelijkheden. Groothandels leveren dit jaar nar verwachting altijd nog een kwart in ten opzichte van 2019 ook al is dat een verbetering ten opzichte van 2020.
Evenementen blijven achter
Zowel de event- en partycatering als catering voor vliegreizen blijven in zwaar weer ondanks een lichte verbetering. Ook de bedrijfscatering verbetert wel iets dit jaar, maar blijft ook altijd nog ruim 30% onder het niveau van 2019.
Per saldo komt de totale supermarktomzet dit jaar ruim 3% lager uit dan in het topjaar 2020
Omzet supers lager
Binnen de foodretail gaat de omzet van fysieke supermarkten omlaag ten opzichte van 2020. In 2020 steeg de omzet door corona fors: met 11% ten opzichte van 2019. Ten opzichte van een uitzonderlijk 2020 daalt de omzet dit jaar met ruim 4% maar dan is de omzet altijd nog 6% hoger dan in 2019. “Door de lockdown ligt die 6% groei nog steeds boven de langetermijntrend van een gemiddelde jaargroei van 2-3% die we normaal gesproken bij supermarkten zien”, volgens Martijn Rol, sectormanager Food bij Rabobank. De groei van online supermarkten zet wel door met nog eens 8% ten opzichte van vorig jaar, deze markt is dan bijna de helft groter dan in 2019. Per saldo komt de totale supermarktomzet dit jaar ruim 3% lager uit dan in het topjaar 2020 verwachten de analisten van Rabobank.
Vers-speciaalzaken leveren de helft van de omzetplus in 2020 dit jaar weer in en komen uit op een plus van 3% ten opzichte van 2019.
Toeleveranciers
De impact bij leveranciers verschilt sterk, dat hangt onder meer af van wel of geen concentratie op levering aan horeca. Hogere volumes zoals bij leveranciers aan de foodretail vertalen zich ook niet direct in betere marges volgens de analisten van Rabobank. Kosten lopen op vanwege veiligheidsmaatregelen, inhuur van extra mensen en hogere prijzen voor grondstoffen en vervoer (containers).