Foto: Novum Regiofoto
In dit artikel
‘Maak een meer plantaardig dieet het nieuwe normaal’. Die oproep doet de Transitiecoalitie Voedsel in een brief aan informateur Mariëtte Hamer.
Volgens de ondertekenaars van de brief zou een nieuw kabinet het consumenten makkelijker moeten maken om meer plantaardige producten te eten. “Het moet niet langer vanzelfsprekend zijn dat er bij supermarkten, horeca en catering hoofdzakelijk vlees of andere dierlijke producten op het menu staan”, aldus Natascha Kooiman, kwartiermaker Transitiecoalitie Voedsel en initiatiefneemster van de oproep.
Wet- en regelgeving aanpassen
Het kabinet moet hiervoor de wet- en regelgeving aanpassen. Zo zou het kabinet een ondergrens voor onder andere supermarkten moeten vaststellen wat betreft aanbod, reclame en promotie van plantaardig voedsel. Als het aan de coalitie ligt, zou er minimaal evenveel reclame voor en aanbod van plantaardige producten als dierlijke producten moeten zijn. Dit wil de Transitiecoalitie Voedsel in 2025 bereikt zien. In het regeerakkoord moet daarnaast een gewenste verhouding dierlijk tegenover plantaardig voedsel (40% dierlijk en 60% plantaardig) worden vastgelegd.
Duurzame productie van plantaardige eiwitten
Volgens de ondertekenaars moet er meer focus komen op de consumptie van plantaardige eiwitten. ‘Recent heeft het kabinet de Nationale Eiwitstrategie gepubliceerd, waarbij vooralsnog de focus ligt op het stimuleren van duurzame productie van plantaardige eiwitten. Wij bevelen daarnaast nadrukkelijk aan ook de consumptie- met de productiekant te verbinden en op beide sporen gelijk in te zetten’, zo staat in de brief.
Hogere btw of accijnsheffing
Om het eten van dierlijke producten te ontmoedigen, zou er een hogere btw of accijnsheffing op dierlijke producten moeten komen. Ook moet er, als het aan de coalitie ligt, een verbod op de reclame voor ongezond voedsel komen. Daarnaast pleiten de ondertekenaars voor een suikertaks en een verlaging van de btw op gezond voedsel, zoals groenten en fruit.
Samenwerkingsverband
De Transitiecoalitie Voedsel is een samenwerkingsverband van zo’n 200 bedrijven, organisaties en personen. Leden zijn onder andere Kipster, De Vegetarische Slager, HAS Hogeschool en MVO Nederland. De brief is ondertekend door personen van onder andere Bonduelle, Alpro, Danone, en Natuur&Milieu.
Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag staat centraal op het Eiwit Congres op 13 maart 2025 in Wageningen. Bekijk het programma en de sprekers en reserveer nu je ticket met €50 vroegboekkorting.