Skip to content

Europese retailers tegen eventuele GMO-versoepeling

De supermarkten wijzen onder meer op de gevolgen voor de biologische sector.

Updated on:
Nieuws
Retail
Beeld van technologie voor verandering van DNA. - Foto: ANP

Beeld van technologie voor verandering van DNA. - Foto: ANP

Europese supermarktketens roepen de EU in een statement op om nieuwe veredelingstechnieken te blijven reguleren als conventionele gmo-processen. De retailers vinden dat wanneer de normen van wat er onder gmo (genetische gemodificeerde organismen) valt, worden aangepast hun geloofwaardigheid in gevaar komt.

Ondertekenaars van het statement zijn onder andere Aldi Italië, Aldi Sued en Aldi Nord Duitsland, Rewe Oostenrijk en Lidl Duitsland.

Optimisme over wetgeving

Het statement is een reactie op meer optimisme vanuit Brussel over aangepaste wetgeving voor nieuwe veredelingstechnieken. Deze week wordt er in Brussel gepraat over het landbouwbeleid. De Europese Commissie publiceerde onlangs een studie waarin werd geconstateerd dat de genetische technieken die nu beschikbaar zijn, kunnen bijdragen aan duurzame landbouw- en voedselsystemen. Probleem is dat de technieken soms belemmerd worden binnen de huidige regels. In 2018 bepaalde het Europese Hof van Justitie dat nieuwe genetische technieken, zoals Crispr-Cas, moeten worden geschaard onder de oude regels voor genetische modificatie.

Gevolgen voor biologische sector

De supermarkten zien versoepeling echter niet zitten: ‘Deregulering zou betekenen dat producten die zijn gemaakt met nieuwe genetische manipulatieprocessen, ongetest en zonder label op de markt komen. Onze groeiende biologische en conventionele productlijnen zonder gmo’s zouden met name worden bedreigd met schade of ondergang’, zo staat in het statement. Levensmiddelen die met gmo’s zijn geproduceerd, moeten dat op het etiket hebben staan in de EU, tenzij de aanwezigheid lager is dan 0,9%. De ondertekenaars stellen: ‘Een conventioneel non-ggo-label moet waarmaken wat het belooft en zowel oude als nieuwe ggo’s op betrouwbare wijze uitsluiten.’

Nederlandse positie

De supermarkten wijzen ook op de gevolgen voor de biologische sector. Volgens hen is het verbod op gmo’s een belangrijk verkoopargument voor biologische producten en de verkoop zou gevaar lopen als nieuwe technieken worden gedereguleerd.

Volgens de supermarkten laat ‘de aanzienlijke toename van niet-gmo-producten in supermarkten in heel Europa de afgelopen jaren zien’ dat er vraag is naar transparantie over gmo-producten en voorkeur voor non-gmo-producten bij consumenten.

Navraag is gedaan bij Nederlandse supermarkten hoe zij in het onderwerp staan. Alleen koepelorganisatie CBL liet weten adviezen hierover op te volgen van de Europese koepelorganisatie Eurocommerce.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur