Skip to content

Veel start-ups stranden door praktische hobbels

De slag naar de praktijk blijkt moeilijk te maken voor een start-up.

Updated on:
Business
Nieuws
Slechts een beperkte groep start-ups slaagt erin om de beoogde impact te creëren in de food- en agribusiness. Foto: Canva

Slechts een beperkte groep start-ups slaagt erin om de beoogde impact te creëren in de food- en agribusiness. Foto: Canva

Bij het opschalen van start-ups is niet geld het probleem, maar het ontbreken van de hiervoor benodigde ondernemersvaardigheden en productiefaciliteiten.

De slag naar de praktijk blijkt dus moeilijk te maken. Dat bleek op de online bijeenkomst van F&A Next afgelopen woensdag. F&A Next is een Europees platform waar investeerders, start-ups en scale-ups in food & agri samenkomen. Het platform is een initiatief van Rabobank, Wageningen University & Research, Anterra Capital en StartLife.

In Europa zijn er enorm veel entrepreneurs; ondernemers die kansen zien

We zitten in een tweede innovatiegolf wat betreft de start-ups, zo bleek op de bijeenkomst van F&A Next. Dat komt doordat technologie steeds weer leidt tot nieuwe oplossingen. Ondanks de coronacrisis wordt volop geïnvesteerd in nieuwe bedrijven en zit er allerlei innovatiefs in de pijplijn. Nicolas Fereday, executive director Food & Agribusiness van de Rabobank: “Het is dus veel makkelijker geworden om een start-up te beginnen dan vijf jaar geleden. In Europa zijn er enorm veel entrepreneurs; ondernemers die kansen zien. Daardoor ontstaan hier bedrijven van wereldklasse. Grote kansen zien we voor bedrijven die zich richten op insecten als eiwitbron. Daarin kan Europa wereldwijd domineren.”

Grootste foodtrend

Alternatieve eiwitten is de grootste foodtrend van dit moment, zegt Alexander Ribbink, general partner bij investeringsbureau Keen Venture Partners. “En bepaald niet risicovol, want deze trend is zo groot dat het nog lang niet stopt.” Het klimaat om te beginnen met ondernemen is dus erg gunstig. Niet alleen in Europa maar wereldwijd. Maar daarna komt een lastig te nemen hobbel: opschalen. Slechts een beperkte groep start-ups slaagt erin om de beoogde impact te creëren in de food- en agribusiness.

Opschalen start-up

Het blijkt belangrijk om een goede begeleider in de arm te nemen bij het opschalen van je start-up. Een bedrijf dat helpt bij het in de markt zetten van je product. Ribbink geeft hierbij aan dat je product zeker tien keer beter moet zijn dat wat er al op de markt is, om succes te boeken. Het moet onweerstaanbaar zijn voor de consument. Dat is ook wat investeerders zoeken. Maar dan komt het ook nog aan op de productie. Daar loop het vaak spaak. Andrew Ive, oprichter en general partner van Big Idea Ventures ziet dat een gebrek is aan flexibele productiefaciliteiten, die de start-ups omarmen en serieus ermee aan de slag gaan.

Nieuw soort fabrikant

Vaak krijgen grote opdrachtgevers voorrang. De ideeën van jonge kleine en medium bedrijven komen zo nooit op de markt. “Dit vraagt om een nieuw soort fabrikant”, roept Ive op. “Vaak moet er van alles met zo’n nieuw product gebeuren als het eenmaal in productie gaat, zoals testen en de samenstelling aanpassen. “We hebben fabrikanten nodig die deze uitdaging graag aangaan. Zo is er kans voor een wereldwijd netwerk van flexibele fabrikanten.”

Snel delen

Petra Vos
Petra Vos

Voormalig redacteur