Foto: AFP
In dit artikel
De verkoop van biologische voedingsmiddelen in de VS is als gevolg van corona fors gestegen.
De verkoop van biologische voedingsmiddelen en non-foodproducten in de Verenigde Staten (VS) is met 12,4% gestegen naar een recordomzet van ruim € 50 miljard. Dat meldt brancheorganisatie Organic Trade Association (OTA).
Marktaandeel bijna 6%
De verkoop van biologische voedingsmiddelen nam als gevolg van covid een vlucht. De omzet steeg met 12,8% naar € 46,2 miljard. Het marktaandeel ligt op bijna 6%. Volgens de OTA was de enige beperking voor verdere groei in 2020 het beperkte aanbod. Leveranciers hadden moeite om het enorme groeitempo bij te benen.
Non-food
Wat betreft non-food groeide de omzet minder snel. Desalniettemin steeg ook hier de omzet met 8,5% naar € 4,4 miljard. Dit groeipercentage ligt, ondanks het wegvallen van een aantal verkoopkanalen, maar net onder het niveau van 2019 (9,2%).
Bewustere keuzes
Covid zorgde er ook in de VS voor dat consumentendollars verschoven van foodservice naar de retail. Consumenten maakten bewustere keuzes en kozen vaker voor gezonde voeding. Voor een deel van de consumenten betekende dit biologische voeding. De grootste productcategorie is vers. De omzet in deze categorie nam toe met bijna 11% naar bijna € 15 miljard. Bio is wat betreft de verkoop van groente en fruit in de VS nu goed voor een marktaandeel van 15%.
Hoewel voor 2021 niet eenzelfde groei als in 2020 wordt voorzien, verwacht de brancheorganisatie wel dat de sector blijft groeien en dat de gerealiseerde groei kan worden vastgehouden.