Skip to content

De Groene Weg lanceert webshop voor biologisch vlees

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
De Groene Weg heeft met de nieuwe webshop landelijk bereik. - Foto: Vion

De Groene Weg heeft met de nieuwe webshop landelijk bereik. - Foto: Vion

De Groene Weg, dochteronderneming van Vion, is gestart met de verkoop van biologisch vlees via een eigen webshop.

De Groene Weg heeft begin mei een webshop gelanceerd voor biologisch vlees. Commercieel directeur Ron Lenferink (52) is enthousiast. De eerste verkoopcijfers zijn veelbelovend. Ook is hij verrast door de volumes per bestelling.

Landelijk bereik

Groot voordeel van de webshop is volgens Lenferink dat die een landelijk bereik heeft en dat het ketenverhaal rechtstreeks aan de consument kan worden gecommuniceerd. Uit marktonderzoek blijkt dat daar veel behoefte aan is. Daarom wil De Groene Weg het concept, al dan niet in combinatie met een webshop, ook in Duitsland en België uitrollen.

Compleet pakket

De biologische vleesproducent promoot de website via onder meer social media-kanalen. Veehouders leggen in video’s uit waarom ze voor een biologische bedrijfsvoering hebben gekozen. “Een eerlijker verhaal krijg je niet.” Uniek is volgens Lenferink dat De Groene Weg een compleet pakket aanbiedt. Varken, rund, lam, kalf en kip. Daarbij gaat het niet alleen om vlees, maar ook om vleeswaren en zelfs vleesvervangers. De producten komen zoveel mogelijk uit Nederland.

Onderdeel strategie

De lancering van de website is volgens Lenferink niet door de uitbraak van corona ingegeven. Het is een onderdeel van de bestaande strategie, die is gericht op de lange termijn. “We gaan voor een gecontroleerde groei.” Zaak is volgens Lenferink om de emotie eruit te halen. In die zin is er geleerd van het verleden waarin aanbod de vraag oversteeg. Hij is dan ook blij dat Brussel recent heeft aangegeven juist de consumptie van biologische producten te stimuleren. “Dan volgt de productie vanzelf”.

Online verkoop bijt verkoop fysieke winkels niet

De Groene Weg werkt in het concept samen met tien franchise slagerijen. De online verkoop bijt de verkoop in de fysieke winkels niet. In de webshop wordt klanten om hun postcode gevraagd. Bevindt een klant zich in de regio van een van de slagerijen, dan koppelt de website de klant aan betreffende slagerij. Zo niet, dan komt het product uit de enige eigen slagerij van De Groene Weg in Eindhoven. Klanten krijgen de mogelijkheid om hun vleespakket af te halen bij een van de slagerijen of betalen € 7,95 verzendkosten. Het minimale afnamebedrag per bestelling is € 25.

Mogelijkheden voor groei

De Groene Weg heeft ruimte voor nieuwe leveranciers. Contracten worden aangegaan voor de langere termijn. Daarbij is het volgens de commercieel directeur van belang dat een leverancier goed bij het bedrijf past en echt in het concept is geïnteresseerd. Duidelijk is dat de markt groeit. Vooral in Duitsland is dat goed zichtbaar. De Duitse markt voor biologisch heeft zich voor het tweede jaar op rij verdubbeld. Lenferink heeft er het volste vertrouwen in dat de webshop het komende jaar flink zal groeien evenals de verkopen in de slagerijen en via (inter)nationale retailers. Dat de webshop een blijvertje is, staat volgens Lenferink als een paal boven water. Tegelijk zijn ook meer slagerijen welkom om aan het concept deel te nemen. De ambachtelijke slagerijen hebben de klantenaantallen flink zien toenemen. Echter, de ambachtelijke slagers liggen niet voor het oprapen, al lijkt de animo voor het vak recent wel wat te zijn toegenomen.

Snel delen