Foto: Canva
In dit artikel
De grote Britse supermarkten zagen de kerstverkopen nauwelijks toenemen of zelfs dalen. Discounters Aldi en Lidl vormen opnieuw de grote uitzondering.
Britse consumenten kochten in het laatste kwartaal van 2019 voor € 34,3 miljard aan voeding en dranken. Dat was nog net 0,2% meer dan een jaar eerder, veruit de laagste groei in 5 jaar tijd. Enkele ketens, met name Morrisons, zagen de verkopen flink inzakken, terwijl bij de andere van de grote 4 hooguit sprake was van een marginale groei. De eerste ingrepen tekenen zich al af, want de nummer 2 Asda gaat enkele duizenden banen schrappen.
Aldi en Lidl winnen terrein
In de Britse winkelstraat is het al lange tijd een waar slagveld. Warenhuizen, winkelketens en individuele middenstanders hebben afgelopen jaar samen vele duizenden vestigingen gesloten. Tot nu toe leken de supermarkten, met betrekking tot food, buiten schot te blijven, maar ook daar is sprake van krimp. Fraser McKevitt, hoofd retail en consumentengedrag bij marktonderzoeker Kantar: “De rush na de verkiezingen waar velen op hadden gehoopt, is volstrekt uitgebleven. De consument houdt steeds scherper zijn of haar budget in de gaten. Dat betekende voor velen dat ze de klassieke kerstproducten hebben laten liggen.” Kantar signaleert echter wel dat Aldi 5,9% winst boekte, terwijl Lidl rond de kerst zelfs 10,3% meer kon verkopen. De beide Duitse discounters hebben nu samen 13,7% van de Britse markt voor ‘groceries’ in handen. Dat is dubbel zo veel als 10 jaar geleden.
We passen onze organisatie aan aan het veranderde consumentengedrag
Kosten snijden
Marktleider Tesco kon de kerstverkopen nagenoeg op het peil houden van een jaar eerder. Dat betekende wel dat het marktaandeel iets kromp naar een nog altijd indrukwekkende 27,4%. CEO Dave Lewis spreekt van een ‘onder druk staande markt’. Lewis: “Vooral verse voedingswaren deden het echter uitstekend waardoor we zowel in omzet als in volume beter presteerden dan de markt als geheel.”
Asda, nog altijd onderdeel van de Amerikaanse winkelier WalMart en daarmee van onlinegigant Amazon, moest 2,25% inleveren. Deze tweede supermarkt van het Verenigd Koninkrijk gaat daarom fors in de kosten snijden wat ruim 2.800 banen, meest op kantoren, gaat kosten. “We passen onze organisatie aan aan het veranderde consumentengedrag, zoals het veel meer pinnen dan met cash betalen,” legt Asda uit. In dat kader gaan in 400 superstores ook de aparte verse vlees- en visafdelingen dicht, iets wat Tesco al eerder heeft gedaan.
Concurrerende markt
Sainsbury’s, dat vorig jaar een plan om Asda over te nemen zag stranden, kwam wat levensmiddelen betreft net 0,4% hoger uit. Hier denkt de CEO Mike Coupe ‘dat we de klant een uitstekende combinatie van voeding tegen betaalbare prijzen hebben geboden’. Hij waarschuwt wel dat de retailmarkt hoogst concurrerend en vol prijsaanbiedingen blijft. “De vooruitzichten zijn dan ook onzeker”, aldus Coupe. Dat geldt des te meer voor de nummer 4 Morrisons dat 1,7% minder wist om te zetten dan eind 2018. Deze winkelier vreest ook dat de mede door Brexit gevoede onzekerheid ook na de Britse verkiezingen niet is weggenomen. “Een zo uitdagende omgeving voor winkelbedrijven hebben we nog nooit meegemaakt,” concludeert CEO David Potts dan ook.