Foto: ANP
In dit artikel
Jumbo doet net als AH-melk van ‘eigen’ boeren in huismerkzuivel, maar op een ‘light’ wijze.
De nieuwe ‘Direct van de boer’-zuivellijn van Jumbo lijkt het antwoord van de Brabantse supermarktketen op het ‘Beter voor’-programma van concurrent Albert Heijn. Jumbo rolt een serie zuivelproducten onder huismerk uit in de winkel, met op de pakken de vrolijke gezichten van boeren en boerinnen vanuit diverse plekken in het land. Het gaat in eerste instantie om zes producten, maar er wordt hard gewerkt aan uitbreiding, zo laat Jumbo weten.
Volume achter het programma
De supermarktketen heeft daarmee voorlopig nog een hele afstand in te lopen op Albert Heijn. Die had begin 2021 een kleine tachtig zuivelproducten vanuit het Beter voor-programma in de schappen liggen, en daar blijft het niet bij. Ook de Zaanse Hoeve-productlijn wordt straks gevuld met zuivel uit het Beter voor-programma. Met ruim 300 deelnemende boeren zit er ook heel wat volume achter dit programma, met bovendien een duidelijk pakket aan voorwaarden op gebied van dierenwelzijn en duurzaamheid. De boeren krijgen daar vanaf begin dit jaar ook een vaste meerprijs voor van 5 cent per kilo melk.
Voor de lijn van Jumbo geldt geen eigen en samenhangend pakket van producteisen en een specifieke beloning
Hoe dat bij Jumbo zit, wordt niet goed helder. Vooralsnog werkt Jumbo met drie deelnemende boeren. Dit zijn echter geen gewone boeren, maar boeren met een eigen zuivelfabriekje. De melk van deze boeren komt deels van het eigen bedrijf, maar deels ook van andere boeren die gecontracteerd zijn door boerderij-zuivelaar waar Jumbo zaken mee doet. Bovendien leveren de drie Jumbo-leveranciers niet exclusief aan Jumbo. De Jumbo-stroom is een van de vele productstromen van het bedrijf.
Zo produceert Den Eelder zowel zuivel onder eigen merk als voor diverse andere afnemers. Bij Weerribben Zuivel is het geen ander verhaal. Ook geldt voor de Direct van de boer-lijn van Jumbo geen eigen en samenhangend pakket van producteisen en een specifieke beloning.
Jumbo voorzichtiger
Gezien de gecontracteerde verwerkers en hun capaciteit, lijkt Jumbo bovendien veel voorzichtiger in te zetten dan Albert Heijn. Die zette direct vanaf de start van het Beter voor-programma in op een groot volume aan product, van vele honderden miljoenen kilo’s aan melk. Jumbo kan daar voorlopig met drie of nog een paar meer gecontracteerde boerderijzuivelaars niet aan tippen. Al is het qua volume altijd ruimschoots meer dan de Beter leven-zuivellijn die Jumbo sinds 2019 ook in het assortiment heeft. Daar lijkt amper ontwikkeling in te zitten. Jumbo en de andere partners in dit programma ontwijken ook steevast concrete antwoorden daarover.
Duidelijk is dat beide supermarktketens elk een eigen filosofie hanteren als het gaat om zuivel van ‘eigen boeren’
Al met al is duidelijk dat beide supermarktketens elk een heel eigen filosofie hanteren als het gaat om zuivel van ‘eigen boeren’. Albert Heijn zet duidelijk in op langdurige samenwerking volgens een specifiek programma, waar deelnemers moeten ingroeien en waarvoor ze specifiek beloond worden. Bovendien werken deelnemende boeren daarbij exclusief voor Albert Heijn. Het programma van Jumbo zit vooralsnog losser in elkaar, zonder herkenbaar eigen programma en ook niet met exclusief eigen boeren. Voor zaken als duurzaamheid en diervriendelijkheid leunt de supermarktketen vooral op de beloften van de gecontracteerde verwerkers en over een meerprijs valt niets te horen. Of de band met hen even duurzaam zal zijn als die van Albert Heijn partner A-ware en de in dat programma deelnemende boeren, moet de komende jaren blijken.