Pien van Streun, verantwoordelijk voor kwaliteit en processen bij start-up Bflike, voor het pand van het bedrijf in Elst. - Foto: Koos Groenewold
Start-up Bflike haalde recent internationaal agrifoodconcern Cargill als investeerder aan boord. Het helpt het jonge bedrijf dat vleesvervangers ontwikkelt zijn op licenties gebaseerde bedrijfsmodel verder uit te bouwen.
Op de gevel van een nog nagenoeg leeg bedrijfspand in Elst prijkt sinds kort de naam van start-up Bflike. In het gebouw zat tot voor kort nog een vleesververwerkingsbedrijf. Het zijn echter plantaardige vleesvervangers die Bflike er binnenkort op kleine schaal gaat ontwikkelen en produceren.
Onlangs werd bekend dat het grote internationale agrifoodconcern Cargill investeert in Bflike. Dat zorgde niet alleen voor een financiële boost, ook de interesse nam fors toe. “Sinds dat bericht naar buiten is gegaan, stromen de aanvragen van over de hele wereld bij ons binnen”, aldus Pien van Streun, verantwoordelijk voor kwaliteit en processen bij Bflike.
Nog maar vier maanden geleden werd Bflike opgericht. Maar alle technologie en onderzoeken die ten grondslag liggen aan het bedrijf werden al eerder bedacht en uitgevoerd door Top BV, een voedseltechnologiebedrijf en dochterbedrijf van Blue Ocean Xlerator (BOX). BOX is een Nederlandse incubator/accelerator, een bedrijf dat jonge bedrijven helpt opstarten en versnellen.
Ook het contact met Cargill over een samenwerking dateert al van voor februari. BOX en Cargill gingen een joint venture aan voor de investering in Bflike. Wat de verhoudingen binnen de joint venture zijn en wat de financiële details van de investering zijn, kan Van Streun niet zeggen.
Licentiemodel
De recent geplaatste machines moeten binnen een paar weken volop vleesvervangers op proefschaal produceren. “We werken met een uniek model. Wij ontwikkelen de technologieën voor de productie van vleesvervangers en geven die in licentie uit aan bedrijven die de producten op de markt willen brengen. We willen een ontwikkelingspartner zijn voor die partijen. Zij kunnen een soort abonnement nemen op de innovaties die wij doen. Met als voordeel dat bedrijven dus geen hoge interne R&D kosten hebben”, aldus Van Streun.
Voordat bedrijven besluiten of ze een licentie nemen, kan Bflike proefproducten produceren op zijn eigen locatie. Uiteindelijk gaan de bedrijven de producten zelf elders (laten) maken. “De machines en technieken die we gebruiken zijn niet duur in aanschaf en de processen zijn niet hoog in energieverbruik. Wij doen de voorontwikkeling en een ander bedrijf kan de productie dan overnemen. Licentienemers worden getraind om onze productieprocessen zelf te gebruiken.”
Patentaanvragen op vegan bloed en vet
Bflike heeft als klanten ook bijvoorbeeld supermarkten voor ogen die onder eigen label vleesvervangers willen verkopen maar ze niet zelf kunnen ontwikkelen. Wat dan het voordeel is om voor Bflike te kiezen in plaats van een andere private label producent? Volgens Van Streun is dat de kwaliteit. De start-up heeft momenteel twee patentaanvragen lopen, een op de technologie om vegan bloed te maken en één op de technologie voor vegan vet.
Het is een combinatie van deze ingrediënten en de technologieën die de kwaliteit van de producten van Bflike naar eigen zeggen uniek maakt. “Uit testen die we tot nu toe gedaan hebben, komen onze producten heel goed uit de bus. We richten onze producten op flexitariërs. Op consumenten die graag vlees eten maar wel af en toe wel iets anders willen.”
Bflike kan bedrijven ook premixen leveren. Door de samenwerking met Cargill is de start-up verzekerd van de aanvoer van grondstoffen. Ook geeft het Bflike veel waardevolle connecties. Andersom geeft de start-up Cargill er nieuw ondernemerschap bij, zo stelt Van Streun.
Productontwikkeling voor anderen
Bflike heeft nu twee producten zelf ontwikkeld: gehakt en een burger. Meer producten zitten in de pijplijn. “We ontwikkelen nu producten in eigen beheer, om bedrijven te kunnen laten zien wat er allemaal mogelijk is. Op dit moment gebruiken we geen soja in onze producten vanwege de negativiteit die eraan hangt. Maar als een licentienemer wel soja wil, dan kan dat natuurlijk. We ontwikkelen producten in overeenstemming met de klant en we kunnen voldoen aan 99% van de wensen.”
Bflike brengt dus zelf geen producten op de markt. Des te waardevoller is de informatie over consumentengedrag die het hoopt terug te krijgen van de licentienemers. “Wij zijn niet gespecialiseerd in marketing of consumentengedrag. De informatie die we terug krijgen, kunnen wij weer toepassen in de ontwikkeling van nieuwe producten.”
Het bedrijf bestaat nu uit vier personen en wordt ondersteund door Top BV. Wouter de Heij, CEO van Top is bij Bflike betrokken als technisch adviseur. Van Streun: “De bedoeling is dat we zo snel mogelijk op eigen benen komen te staan en verder kunnen groeien. Op dit moment hebben we wel een taakverdeling, maar zoals dat bij een start-up gaat, pakt iedereen op wat er dat moment op te pakken valt. Onze naam op de gevel was daar een voorbeeld van. Een volgende stap is om het pand in te richten als een jong, hip bedrijf in vleesvervangers.”