Skip to content

ING: retail mist omzet door uitschakeling Oranje

Supermarkten lopen waarschijnlijk tientallen miljoenen euro’s aan omzet mis.

Updated on:
Nieuws
Retail
De Snollebollekes juichcape in een supermarkt van Jumbo. Foto: ANP premium

De Snollebollekes juichcape in een supermarkt van Jumbo. Foto: ANP

Supermarkten lopen waarschijnlijk tientallen miljoenen euro’s aan omzet mis door de vroegtijdige uitschakeling van Nederland op het EK voetbal.

Dat stelt het economisch bureau van ING. Als Oranje voetbalt zorgt dat doorgaans voor veel extra verkopen. Denk aan borrelnootjes, bier en oranjegebak. ING-econoom Marten van Garderen schat in dat het voor de sector gaat om zo’n € 10 miljoen extra omzet per wedstrijd. Nederland speelt door de uitschakeling in de wedstrijd tegen Tsjechië niet meer in de kwartfinale, halve finale en finale. Dat zou de supers dus circa € 30 miljoen schelen.

Nog niet in de cafés of op pleinen

Mogelijk hebben Nederlanders in de voorgaande wedstrijden relatief wel wat meer ingekocht bij het boodschappen doen dan gebruikelijk tijdens zo’n groot eindtoernooi. Dit omdat voetbalfans aanvankelijk nog niet in de cafés of op pleinen met grote schermen terechtkonden, maar noodgedwongen thuis moesten kijken. Van Garderen denkt dat dit per wedstrijd mogelijk nog enkele miljoenen euro’s aan extra supermarktomzet heeft opgeleverd.

Vroegtijdige uitschakeling

ING raamde eerder dat Nederlanders dit EK gezamenlijk ruim € 45 miljoen aan Oranje-artikelen zouden uitgeven. Dit gaat dan specifiek om sjaaltjes, vlaggetjes en soortgelijke producten. Waarschijnlijk hebben veel mensen dit voor het EK al ingekocht, maar Van Garderen gaat ervan uit dat het totale bedrag door de vroegtijdige uitschakeling toch wat lager zal uitkomen dan voorzien. Hoeveel precies, durft hij niet te zeggen.

Financiële opsteker voor horeca

Dat laatste geldt ook voor de omzet van restaurants en cafés. Volgens Van Garderen heeft ING voorafgaand aan dit toernooi geen inschatting gemaakt over de extra omzet die er in de horeca te behalen viel, in verband met de telkens veranderende coronaregels. De horeca mocht afgelopen weekend eindelijk weer voetbal laten zien op grote schermen. Dat was voor veel cafés waarschijnlijk een financiële opsteker na de maandenlange periode dat ze gesloten waren of er relatief nog heel weinig mocht. Maar nu houdt het dus alweer op wat betreft Oranje, constateert Van Garderen.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen