Het volume vleesvervangers groeit gemiddeld met 15% per jaar en daarmee groeit de productgroep harder dan elke andere voedingscategorie. Foto: ANP
In dit artikel
De Europese markt voor vleesvervangers is in 2035 verachtvoudigd: van 214 kiloton in 2020 naar bijna 1.700 kiloton.
Afzetvolumes van dierlijke eiwitten zullen niet onder druk komen te staan door de opmars van de vlees- en zuivelvervangers. Wel zullen ze de dierlijke eiwitsectoren wat omzetgroei kosten. Dat verwacht Rabobank die over de eiwittransitie een rapport opstelde.
Ook in 2035 zal Nederland vooroplopen als het op eiwitvervangers aankomt
Het volume vleesvervangers groeit gemiddeld met 15% per jaar en daarmee groeit de productgroep harder dan elke andere voedingscategorie. De groei betekent dat het consumptieaandeel in Europa in 2035 ongeveer 4% is. Rabobank verwacht dat het aandeel van zuivelvervangers naar bijna 9% zal stijgen met een volumegroei van 7 tot 8% per jaar. Binnen Europa zullen er wel grote verschillen in marktaandelen zijn. Maar, zo stelt de bank, ook in 2035 zal Nederland vooroplopen als het op eiwitvervangers aankomt.
Vliegwieleffect
Productverbetering draagt er aan bij dat consumenten herhaalaankopen doen. âDe afgelopen jaren is er een enorme kwaliteitssprong gemaakt in zuivel- en vleesvervangers. Zowel op het gebied van ingrediënten als het productieproces is er veel geïnnoveerd en staan ons nog veel innovaties te wachtenâ, zo staat in het rapport. Doordat er een grotere marktomvang is, kan er ook meer geld in onderzoek en ontwikkeling worden geïnvesteerd. Een vliegwieleffect dus.
Hoge consumentenprijs is uitdaging
Er zijn ook factoren die de markt beperken in groei. Zo is de relatief hoge consumentenprijs een uitdaging. Rabobank verwacht dat sommige producten de komende jaren onder de gangbare vlees- en zuivelprijzen duiken. Desondanks blijft het gemiddelde prijsniveau op of boven dat van dierlijke eiwitproducten. Daarnaast zal er meer discussie zijn over voedingswaarden en over de sterke bewerking van de vervangende producten. âTen slotte investeren producenten van dierlijke eiwitten volop in dierenwelzijn en duurzaamheid waarmee de âvervangingâ minder doeltreffend wordtâ, aldus de bank.
Consumentengedrag verandert langzaam
De verwachting is dat de groei van vlees- en zuivelvervangers nog geen tastbare kansen bieden voor graan-, oliezaden- en peulvruchttelers en verwerkers om massaal in te stappen, omdat consumentengedrag maar langzaam verandert. Bestaande grondstofleveranciers profiteren wel van extra afzet van vlees- en zuivelvervangers, zo stelt Rabobank.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp