Een Ekoplaza-supermarkt. Veel producten in supermarkten bevatten palmolie. Ekoplaza kreeg al eens te maken met de Europese Palm Olie Alliantie. - Foto: ANP
In dit artikel
Europese palmoliebedrijven zetten systematisch fabrikanten van producten zonder palmolie onder druk.
Zij willen dat ze de melding âpalmolievrijâ van hun producten verwijderen. De Europese belangenvereniging van palmolieproducenten, de Europese Palm Olie Alliantie (EPOA), helpt bij de tegenwerking van palmolievrije producenten. Deze lobbyclub, met leden als handelsconcern Cargill en de Nederlandse ketenorganisatie voor oliën en vetten (MVO), spant juridische procedures aan die kleine producenten kunnen afschrikken. Dat meldt het Financieele Dagblad (FD) op basis van een vertrouwelijk document dat de redactie in bezit heeft.
Palmolie in helft samengestelde producten
Palmolie wordt in grofweg de helft van alle samengestelde producten in de supermarkt gebruikt, weet FD; van koekjes en chips tot wasmiddel en shampoo. Vanwege ontbossing en misstanden op plantages ontwikkelen fabrikanten steeds vaker producten zonder deze omstreden grondstof. Zodra ze dit prominent op de verpakking zetten, komt EPOA vaak op hun weg.
Gecertificeerde palmolie
EPOA noemt âpalmolievrijâ op je product zetten misleidend en zelfs denigrerend, omdat er ook gecertificeerde palmolie bestaat. Die zou niet voor extra ontbossing zorgen. De bedrijvenclub wil voorkomen dat fabrikanten stoppen met palmolie en dringt zelfs aan op een EU-verbod van âpalmolievrij-claimsâ. Nederlandse producenten die geen palmolie gebruiken, noemen dit absurd. Het is immers ook niet verboden om âgeen suikerâ op producten zonder suiker te zetten.
In Nederland kregen supermarkt Ekoplaza, boterfabrikant Flower Farm, kaarsenmaker Bolsius en pindakaasmerk Smeris een âinterventieâ van het bedrijvenverbond.
âDuurzame palmolie de oplossingâ
In een schriftelijke reactie stelt EPOA steeds meer âpalmolievrij-claimsâ te zien die fabrikanten doen besluiten uit palmolie te stappen. De oplossing is juist duurzame palmolie, vindt het bedrijvenverbond, omdat alternatieve ingrediënten meer grondgebruik vereisen. De vermelding âgeen suikerâ is bovendien wettelijk vastgelegd in de EU, zegt EPOA. âGeen palmolieâ niet. Kennelijk biedt dat ruimte voor interpretatie en onderhandeling.
EPOA wil âduurzame palmolieâ bekender maken, bijvoorbeeld palmolie van de Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO), een wereldwijde certificeringsorganisatie waar Unilever en alle Nederlandse supermarkten lid van zijn. Op RSPO is echter veel kritiek: sommige ngoâs noemen het keurmerk bedrog. Op een RSPO-palmolieplantage in Liberia was sprake van landroof, zag een verslaggever van FD.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst