In 2020 zou 100% van alle ingekochte aardappelen door PepsiCo duurzaam moeten zijn. Foto: Canva
Voedingsbedrijf PepsiCo heeft zijn doelstelling voor het betrekken van duurzame aardappelen niet gehaald.
In 2020 zou 100% van alle ingekochte aardappelen, en ook mais, haver en sinaasappelen, duurzaam moeten zijn. Het percentage bleef steken op bijna 87%. Dat blijkt uit het duurzaamheidsrapport van PepsiCo. âWe kwamen systeembarrières tegen die verband houden met culturele normen, sociaalpolitieke ontwrichting, tekortkomingen in de infrastructuur en, in sommige gevallen, het ontbreken van goed ingerichte rechtssystemenâ, zo legt het bedrijf de oorzaak uit van het niet halen van het doel. Met duurzaam geproduceerd bedoelt Pepsico dat het voldoet aan de ecologische, sociale en economische principes van het PepsiCo Sustainable Farming Programma.
Duurzame palmolie en rietsuiker
In 2020 werd wel nagenoeg alle palmolie gekocht volgens duurzame standaarden. Het gaat hierbij om fysieke duurzame palmolie volgens de RSPO (Roundtable on Sustainable Palm Oil). In 2019 was dat nog 82%. Ook het doel om 100% van de rietsuiker duurzaam te betrekken is behaald.
In april kondigde PepsiCo een nieuw doel aan op het gebied van agrarische activiteiten. In 2030 moet het op 2,8 miljoen hectare regeneratieve landbouw hebben toegepast. Dat areaal staat gelijk aan de agrarische footprint van het bedrijf. Het schat in dat dit doel bijdraagt aan een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen van 3 miljoen ton. Regeneratieve landbouw houdt in dat een positieve impact wordt gemaakt op onder andere bodemgezondheid en biodiversiteit.
PepsiCo produceert merken als Pepsi, Layâs, Doritos en Quaker ontbijtgranen. In 2019 werd een omzet van $â67 miljard gemaakt. In Nederland heeft het bedrijf productielocaties in Broek op Langedijk (Layâs en Cheetos), Rotterdam (Quaker) en Zaandam (Duyvis).
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij