Foto: Canva
Meer dan één op de drie Fransen willen meer lokale producten kopen.
Een kwart zegt ook graag biologisch te kopen, maar geeft toch de voorkeur aan lokaal ook als dat niet biologisch is. Dat blijkt uit een enquête door onderzoeksinstituut Iri. Volgens dat bureau zijn er in het jaar tot eind mei 6% meer lokale producten verkocht, terwijl de totale omzet aan consumentenproductie met 2,3% toenam. De totale markt voor lokale producten neemt met â¬Â 1,8 miljard nog altijd slechts 2,2% van de consumentenbestedingen voor haar rekening. âTen tijde van crisis wil men de eigen economie steunen en het plaatselijke ecosysteem verdedigenâ, verwoordt directeur Emily Mayer.
Meer ruimte in supers voor lokale producten
âDie producten uit de eigen regio worden direct herkend als van goede kwaliteit zonder dat het bio hoeft te zijnâ, voegt Mayer eraan toe. Zij signaleert dat de verkopen ook toenemen doordat de grote supermarkten steeds meer ruimte inruimen voor plaatselijke producten. âEr zijn steeds meer vakken die daarvoor worden bestemd.â Enkele grote ketens hebben de bedrijfsleiding van hun supermarkten ook de bevoegdheid gegeven om zelf producten van boeren of tuinders in de omgeving in te kopen om die zo snel mogelijk in het schap te krijgen.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst