Skip to content

General Mills ziet groei verkopen afvlakken

General Mills heeft in het boekjaar tot eind mei de vergelijkbare verkopen zien toenemen met 4%.

Updated on:
Business
Nieuws
General Mills, met merken als Cheerios, Häagen-Dazs en Old El Paso, boekte over het financiële jaar een operationele winst van $ 3,1 miljard, 6% meer dan een jaar eerder. Foto: ANP premium

General Mills, met merken als Cheerios, Häagen-Dazs en Old El Paso, boekte over het financiële jaar een operationele winst van $ 3,1 miljard, 6% meer dan een jaar eerder. Foto: ANP

Het Amerikaanse voedingsconcern General Mills heeft in het boekjaar tot eind mei de vergelijkbare verkopen zien toenemen met 4% naar $ 18,1 miljard.

In het laatste kwartaal van dat boekjaar daalden de verkopen echter met 6% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, toen de vele lockdowns in de wereld de vraag naar thuis-eten sterk stuwde. In de regio Europa en Australië lagen de verkopen met $ 1,98 miljard 3% hoger.

Hoge prijzen grondstoffen

General Mills, met merken als Cheerios, Häagen-Dazs en Old El Paso, boekte over het financiële jaar een operationele winst van $ 3,1 miljard, 6% meer dan een jaar eerder. In het laatste kwartaal kwam die operationele winst 34% lager uit, deels door ongunstige valuta-ontwikkelingen. Topman Jeff Harmening is tevreden met de ‘resultaten die we onder moeilijke omstandigheden hebben geleverd’. Hij waarschuwt verder voor kostendruk op korte termijn door de hoge prijzen voor agrarische grondstoffen.

Voeding voor thuis

Het foodbedrijf verwacht dat de veranderingen in het consumentengedrag vanwege de coronapandemie ertoe zullen blijven leiden dat de vraag naar voeding voor thuis op een hoger niveau ligt dan voor de crisis. “Die veranderingen omvatten meer thuis werken en een toegenomen waardering voor koken en bakken. De onderneming wil van deze kansen profiteren door versterking van de merken, innovatie en meer mogelijkheden om winstgevende groei te genereren.”

De merkenportefeuille wordt wel opgeschud met de recente aankoop van de divisie huisdierenvoeding van Tyson Foods en anderzijds de verkoop van de Europese activiteiten van yoghurtdrankje Yoplait aan de Franse zuivelcoöperatie Sodiaal.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur