Foto: Ronald Hissink
In dit artikel
Meelfabrikant Koopmans gaat meer tarwe verwerken van Nederlandse bodem. Bakkerij Blom bakt sinds 2018 alleen nog maar brood van Nederlandse tarwe. âHet verhaal over de herkomst spreekt consumenten aan.â
Om succesvol te zijn moet een bedrijf zich onderscheiden van de grote meute. Bakkerij Blom doet dat door te kiezen voor een Nederlands product. Alle broden van de bakkerijketen worden sinds 2018 volledig gebakken uit tarwe dat in Nederland is geteeld. Blom heeft zes bakkerszaken in Zwolle, Hattem en Hasselt in Noordwest-Overijssel.
Lokale producten
Mensen waarderen lokale producten, zegt Patrick Blom. Hij sprak deze week op een webinar van meelproducent Royal Koopmans, dat 175 jaar bestaat. Maar volgens Blom mag het regionale karakter niet ten koste gaan van de kwaliteit. âWij hebben een jaar lang de tarwe laten vermalen tot meel door Koopmans en daar allerlei testen mee gedaan. Uiteindelijk is het ons gelukt ons productieproces aan te passen zodat we alleen nog maar bakken met meel uit Nederlandse tarwe. We bakken er uitstekende broden van. En ons brood heeft dezelfde prijs als het gangbare brood dat gebakken wordt van buitenlandse tarwe. Het verhaal over de herkomst spreekt de consumenten aan. Waarom zou je iets van ver weg halen, als het ook van dichtbij kan komen.â
Koopmans gaat het gebruik van Nederlandse tarwe uitbreiden en start daar voor het project Nedertarwe, samen met de akkerbouwcoöperatie CZAV. CEO Dirk Lodewijk van Koopmans verwacht dat dit jaar al 2.000 ton tarwe van Nederlandse bodem in het project wordt geoogst. âTotaal verwerken we zoân 85.000 ton Nederlands graan. Dat is al meer dan de helft van alle graan dat we verwerken.â
Besparen op transportkosten
Tarwe is samen met rijst de belangrijkste grondstof voor humane voeding in de wereld. De wereld produceert jaarlijks rond 785 miljoen ton tarwe. Volgens het Amerikaanse ministerie van landbouw (USDA) wordt ieder jaar bijna 200 miljoen ton tarwe verhandeld tussen landen. Vaak worden daarbij grote afstanden overbrugd, van de Verenigde Staten naar Afrika en van Siberië naar het Midden-Oosten. Dat is niet duurzaam. Met een Nederlandse broodketen besparen de deelnemers op transportkosten. Bovendien scheelt het in de uitstoot van CO2.
Consumenten willen vooral een goed en gezond product dat lekker is
Koopmans heeft onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van een duurzame broodketen, zei marketingmanager Jolanda Marring op het webinar. âWe weten uit onderzoek dat op dit moment maximaal 10% van de consumenten bereid is meer te betalen voor duurzaamheid. Consumenten kopen niet in de eerste plaats een product om de uitstoot van CO2 te verminderen. Ze willen vooral een goed en gezond product dat lekker is. Daarom moeten de producten bovenal lekker en onderscheidend zijn. Dan willen meer consumenten extra betalen voor duurzaam brood. Uit ons onderzoek bleek dat bij 45% van de 1.500 ondervraagde consumenten het geval te zijn. Bij deze mensen is een belangrijke drijfveer dat ze een betere wereld willen nalaten aan hun kinderen.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij