Plantaardige yoghurt is het meest populaire product. Foto: Canva
De wereldwijde markt voor gefermenteerd plantaardig eten en drinken groeit naar verwachting 5% per jaar naar $â422 miljoen (zoân â¬Â 360 miljoen) in 2026.
Dat meldt de Franse dataverwerker ReportLinker op basis van marktonderzoek. De coronapandemie heeft de belangstelling van de consument aangewakkerd voor voedingsmiddelen die het immuunsysteem en het stressmanagement verbeteren; eigenschappen waaraan fermentatie tegemoet komt.
Fermentatie is oude techniek
Fermentatie van voedsel is een oude techniek die is ontwikkeld voor het bewaren van voedselproducten. Zo werd bijvoorbeeld 6.000 voor Christus yoghurt gemaakt door melk te fermenteren met natuurlijke enzymen. De fermentatietechnologie is door de roep om gezonde voeding in een stroomversnelling geraakt. Tegenwoordig worden meerdere technieken gebruikt om voeding te fermenteren, met bijvoorbeeld melkzuur, ethanol en azijnzuur. Met verschillende soorten gist en bacteriën wordt textuur en smaak gecreëerd in zuivel, bakkerijproducten, vlees en andere productcategorieën.
Veganistische levenstijl
De veganistisch leefstijl en gezondheidsproblemen zijn twee factoren die de groei van deze markt stimuleren. Het aanbod van gefermenteerde plantaardige alternatieven is zeer gefragmenteerd door de vele spelers op de markt. De rivaliteit is groot door meerdere gerenommeerde merken in de industrie zoals Nestle, Danone, Tesco en Du Pont.
Plantaardige yoghurt
Plantaardige yoghurt is het meest populaire product. Dat komt voornamelijk door de beschikbaarheid in meerdere smaken, terwijl het ook is verrijkt met nuttige probiotische bacteriën. Omdat consumenten tegenwoordig op zoek zijn naar een breed scala aan opties in hun voedsel, wordt verwacht dat de producten de komende jaren een aanzienlijke groei zullen doormaken. Verwacht wordt dat de verkopen van gefermenteerd plantaardig voedsel en dranken via supermarkten toeneemt.
Europa genereerde in 2020 de hoogste omzet met $â97 miljoen. Dit loopt naar verwachting op naar $â129,5 miljoen in 2026. Volgens de database van marktbureau Mintel was vorig jaar 20% van de nieuwe voedingsproducten in het Verenigd Koninkrijk veganistisch.
Lees ook: SauerCrowd wil in elke koelkast staan
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp