De bevraagde 55-plussers houdt het heft graag in eigen hand: slechts 10% bezoekt minimaal wekelijks horeca. Zij gaan liever naar de supermarkt. Foto: ANP
In dit artikel
De consumptie verandert door de vergrijzing. Ouderen hebben meer geld, tijd en een sterkere behoefte aan gezonde en duurzame voeding. Voor leveranciers van voeding dus iets om rekening mee te houden.
Voedselproducenten en supermarkten zouden meer aandacht moeten hebben voor de toenemende vergrijzing in Nederland en Duitsland. Dat stelt ABN Amro na onderzoek onder ruim 2.000 consumenten, evenredig verdeeld over de twee landen.
Uit dit onderzoek blijkt dat het consumptiegedrag flink aan het veranderen is door de ouder wordende bevolking. In 2040 is een kwart van de Nederlandse naar schatting van het Centraal Bureau voor de Statistiek 65-plusser, waar dat in 2019 nog 20% was. Voor Duitsland gelden soortgelijke percentages. De oudere generatie wordt dus een steeds belangrijkere afzetmarkt voor eten en drinken. Daar moeten de voedselvoorzienende ketens op inspelen.
Mensen van 55 jaar en ouder hebben doorgaans een andere consumptiebehoeften dan de jongere garde, zo blijkt. Zij hebben minder focus op prijs en meer op gezondheid (minder calorieën en meer nutriënten) en duurzaamheid (andere verpakkingen en aankoopkanalen).
Tijd om te koken
Zowel Nederlanders en Duitsers boven de 55 consumeren vaker verse producten als vis, fruit, kaas en aardappelen en minder bewerkte producten als vleesvervangers en pizzaâs. Die laatste categorie levensmiddelen is juist weer erg in trek bij jongere generaties vanwege gemak en prijs. Dat heeft te maken met de factor tijd; ouderen hebben meer tijd om te koken dan jongeren. Tot ze lichamelijke klachten krijgen of alleenstaand worden. Vanaf 75 jaar groeit de behoefte aan bezorgde kant-en-klaarmaaltijden. Door het groeiend aantal eenpersoonshuishoudens komt er meer vraag naar éénpersoons verpakkingen.
Zelf inkopen doen
De bevraagde 55-plussers houdt het heft graag in eigen hand: slechts 10% bezoekt minimaal wekelijks horeca. Zij gaan liever naar de supermarkt. Dat is iets om rekening mee te houden, voor de retailers.
Een flexibele productieketen is essentieel om snel te kunnen inspelen op veranderende consumentenbehoeften, zegt Rob Morren, senior banker food van ABN Amro. â75-plussers vormen een interessante groeimarkt voor fabrikanten van verse eenvoudig te bereiden maaltijden die kunnen worden bezorgd of aangekocht bij de supermarktâ, stelt Morren. Ook met extra voedingsstoffen verrijkte voedingsmiddelen zijn kansrijk op deze markt.
Millennials goed volgen
Millennials (geboren tussen 1981 en 1996) zijn juist gewend aan het laten bezorgen van maaltijden en buitenshuis eten. Het is volgens Morren belangrijk het consumentengedrag van deze groep goed te volgen naarmate ze ouder worden, omdat de horeca daarop kan inspelen. Hier wordt in het algemeen een evolutie in verwacht, door de verschuiving naar meer gezonder, onbewerkt en plantaardig voedsel van dicht(er)bij.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij