Foto: Canva
In dit artikel
Twee trajecten met eenzelfde insteek: schep duidelijkheid in wat plantaardig, vegetarisch of veganistisch is.
Onduidelijke grenzen in eiwittransitie
De vraag naar plantaardige voeding stijgt wereldwijd. De omzetten lopen in de miljarden euroâs. Een groeiend aantal bedrijven pikt hier een graantje van mee, van bestaande bedrijven tot nieuwkomers. Het is niet altijd duidelijk waar de grenzen in deze eiwittransitie liggen. Iedereen kent de discussie over vega-âkipstukjesâ, -âtonijnâ en -âkrabâ, laat staan termen als schnitzel, burger of worst. In het Europees Parlement strandde eerder dit jaar helaas een verbod op deze vleesgerelateerde namen voor plant-based producten. Creatieve geesten kunnen toch zelf een naam verzinnen? Nederland moet het beleid zelf invullen dus.Dierlijk eiwit
Het wordt hoog tijd. Vlees is vlees. De mate van dierlijk eiwit in de vorm van melk, ei of anderszins in de verwerking, geeft aan wat vegetarisch of veganistisch is. De consument moet een duidelijke keuze kunnen maken. En voor de bedrijven actief in deze markt werkt zoân scheidslijn ook verhelderend.Lees ook: Wettelijke definitie nodig voor gebruik term âvegetarischâ
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp