Skip to content

Supermarkten: we promoten robuuste aardappelen

Updated on:
Business
Nieuws
Aardappelen in het schap bij een supermarkt. Albert Heijn en Jumbo willen dat de verkoop van robuuste rassen toeneemt. Foto: ANP premium

Aardappelen in het schap bij een supermarkt. Albert Heijn en Jumbo willen dat de verkoop van robuuste rassen toeneemt. Foto: ANP

Albert Heijn en Jumbo stellen dat ze al veel doen om de verkoop van biologische aardappelen te stimuleren.

Beide supermarkten willen dat de verkoop van robuuste rassen toeneemt. Deze aardappelen zijn bestand tegen phytophthora, dat nu grote schade toebrengt aan biologische aardappelen die niet resistent zijn tegen de ziekte. De supermarkten reageren op de kritiek van de biologische ketenorganisatie Bionext. Die vindt dat supermarkten meer moeite mogen doen om de verkoop van phytophthora-resistente aardappelen in de winkel te stimuleren. Dat drukt het gebruik van bestrijdingsmiddelen.

Biologische actieweken

Albert Heijn houdt een aantal keren per jaar biologische actieweken met aandacht voor het hele biologische assortiment, zegt een woordvoerder. “Ook wordt geregeld in ons consumentenblad Allerhande aandacht gevraagd voor biologische producten.”

In 2016 richtte phytophthora grote schade aan in biologische aardappelen. Daarom sloten Bionext, aardappeltelers, kwekers, inpakbedrijven en de supermarkten Albert Heijn, Jumbo, Super Unie, Aldi en Lidl in 2017 het convenant ‘Versnelde transitie naar robuuste aardappelrassen’. Dit convenant is nog steeds erg relevant, zegt de AH-woordvoerder. “Onze biologische aardappelen zijn allemaal van een robuust ras. We onderschrijven de verdere implementatie van robuuste rassen, ook voor het gangbare segment.”

Jumbo heeft een ruim assortiment biologische producten en we willen het aanbod verder verruimen

Jumbo was al voor het convenant gestart met de overschakeling naar robuuste rassen bij de biologische aardappelen, zegt een woordvoerder. “Nu zijn wij voor onze biologische aardappelen volledig overgestapt op robuuste rassen. Jumbo heeft een ruim assortiment biologische producten en we willen het aanbod verder verruimen.”

Volgens de woordvoerder paste Jumbo een zogenoemde relaunch toe bij biologische aardappelen. “We zijn overgegaan op een nieuwe papieren verpakking met een bijbehorende prominente plek in het schap. Daarnaast zetten we gedurende het jaar regelmatig prijspromoties in, waarbij de verkoopprijs van onze biologische aardappelen in deze periode gelijk is aan die van gangbare aardappelen.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Voormalig redacteur