Consument in de supermarkt. De omzet van supermarkten stijgt dit jaar met 1,5%, maar gaat dalen in 2022. Dat verwacht IRI. - Foto: ANP
De omzet van supermarkten stijgt dit jaar nog, maar daalt licht in 2022. Dat is de prognose van marktonderzoeker IRI. Door de coronacrisis zaten mensen meer thuis, waardoor de supermarkten veel meer verkochten, maar de heropening van de horeca zal volgend jaar zorgen voor daling van die omzetten, denkt het onderzoeksbureau.
Voor heel 2021 verwacht de marktonderzoeker een omzetstijging van 1,5%, als de 52 weken van dit jaar vergeleken worden met die van 2020. De voorspelde omzetgroei van dit jaar komt met name door de maanden januari en februari, waarin de coronacrisis tot een nieuwe lockdown leidde. Voor de komende vakantieperiode zullen de omzetcijfers onder die van vorig jaar liggen, omdat mensen weer meer op vakantie gaan in het buitenland in plaats van op vakantie in eigen land. Na de vakantie zal de omzet in lijn zijn met vorig jaar.
Min 1,2% in 2022
Voor 2022 voorspelt IRI een daling van 1,2% van de totale supermarktomzet, inclusief online bestellen van boodschappen. Dit alles mits er geen nieuwe strenge coronamaatregelen komen waardoor mensen weer meer thuis moeten zitten.
De marktonderzoeker wijst nog wel op de vele onzekerheden over de manier waarop het coronavirus zich zal ontwikkelen en wat de uiteindelijke effecten zijn van de maatregelen, zoals het vaccineren. Als er weer coronamaatregelen komen, zal er volgend jaar geen daling, maar een lichte stijging in de omzet van supermarkten te zien zijn, denkt IRI.