Skip to content

Unilever plaatst CO2-labels op selectie foodproducten

Unilever wil op een selectie voedingsmiddelen een label plaatsen met daarop de CO2-uitstoot.

Updated on:
Business
Nieuws
Het initiatief is onderdeel van de nieuwe duurzaamheidsdoelstellingen die Unilever vorige zomer opstelde. Foto: ANP premium

Het initiatief is onderdeel van de nieuwe duurzaamheidsdoelstellingen die Unilever vorige zomer opstelde. Foto: ANP

Voedingsconcern Unilever wil dit jaar op een selectie voedingsmiddelen een label plaatsen met daarop de CO2-uitstoot van het product.

Het project zou van start moeten gaan in Europa of Noord-Amerika. De plannen werden bekendgemaakt via de Britse krant The Independent. Het initiatief is onderdeel van de nieuwe duurzaamheidsdoelstellingen die het bedrijf vorige zomer opstelde. Eén van de doelstellingen is om tegen 2029 voor al zijn producten netto-nulemissie te hebben. Op de kortere termijn wil Unilever de uitstoot in de waardeketens halveren tegen 2030. Unilever wil zijn volledige productassortiment in de komende twee tot vijf jaar voorzien van een CO2-label.

Koopgedrag jongere consumenten

Marc Engel, Unilever’s global head of supply chain, zei tegen The Independent: “We zijn halverwege om te ‘weten’ wat de ecologische voetafdruk van ons productassortiment is en we denken dat dit het moment is om te beginnen met ‘laten zien’. Uit ons marktonderzoek blijkt dat vooral jongere consumenten veel te lijden hebben van klimaatverandering en graag hun koopgedrag gebruiken om een ​​boodschap over te brengen. We zijn van plan om in de komende twee tot vijf jaar koolstoflabels op ons hele productassortiment uit te rollen en geloven dat dit niet alleen de acties van consumenten zal veranderen, maar ook van de duizenden bedrijven in onze toeleveringsketen.”

We geloven dat snelheid belangrijk is om momentum te genereren en we zijn van plan om gaandeweg nauwkeurigheid op te bouwen

Hoe het label er uiteindelijk precies uit gaat zien staat nog niet vast. “We overwegen een stoplichtsysteem aangevuld met preciezere gegevens op de website, maar we zijn nog bezig met de opties omdat het voor de consument logisch moet zijn”, zegt Engel. Toch kiest Unilever ervoor om dit jaar al proef te draaien met enkele producten. Welke dat zijn in welke landen is nog niet bekend. “We geloven dat snelheid belangrijk is om momentum te genereren en we zijn van plan om gaandeweg nauwkeurigheid op te bouwen. Voor de gegevens gebruiken we een combinatie van industriële gemiddelden uit goedgekeurde databases, samen met werkelijke CO2-metingen waar we ze hebben, zoals bij ons Ben & Jerry‘s-assortiment. We denken dat onze labels ongeveer 85% nauwkeurig zullen zijn. Idealiter willen we een wereld waarin een CO2-voetafdruk net zo eenvoudig te meten is als het aantal calorieën, maar het kostte dertig jaar om calorieën te standaardiseren en we hebben geen dertig jaar om carbonlabels te standaardiseren.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur