Het initiatief is onderdeel van de nieuwe duurzaamheidsdoelstellingen die Unilever vorige zomer opstelde. Foto: ANP
Voedingsconcern Unilever wil dit jaar op een selectie voedingsmiddelen een label plaatsen met daarop de CO2-uitstoot van het product.
Het project zou van start moeten gaan in Europa of Noord-Amerika. De plannen werden bekendgemaakt via de Britse krant The Independent. Het initiatief is onderdeel van de nieuwe duurzaamheidsdoelstellingen die het bedrijf vorige zomer opstelde. Eén van de doelstellingen is om tegen 2029 voor al zijn producten netto-nulemissie te hebben. Op de kortere termijn wil Unilever de uitstoot in de waardeketens halveren tegen 2030. Unilever wil zijn volledige productassortiment in de komende twee tot vijf jaar voorzien van een CO2-label.
Koopgedrag jongere consumenten
Marc Engel, Unileverâs global head of supply chain, zei tegen The Independent: âWe zijn halverwege om te âwetenâ wat de ecologische voetafdruk van ons productassortiment is en we denken dat dit het moment is om te beginnen met âlaten zienâ. Uit ons marktonderzoek blijkt dat vooral jongere consumenten veel te lijden hebben van klimaatverandering en graag hun koopgedrag gebruiken om een ââboodschap over te brengen. We zijn van plan om in de komende twee tot vijf jaar koolstoflabels op ons hele productassortiment uit te rollen en geloven dat dit niet alleen de acties van consumenten zal veranderen, maar ook van de duizenden bedrijven in onze toeleveringsketen.â
We geloven dat snelheid belangrijk is om momentum te genereren en we zijn van plan om gaandeweg nauwkeurigheid op te bouwen
Hoe het label er uiteindelijk precies uit gaat zien staat nog niet vast. âWe overwegen een stoplichtsysteem aangevuld met preciezere gegevens op de website, maar we zijn nog bezig met de opties omdat het voor de consument logisch moet zijnâ, zegt Engel. Toch kiest Unilever ervoor om dit jaar al proef te draaien met enkele producten. Welke dat zijn in welke landen is nog niet bekend. âWe geloven dat snelheid belangrijk is om momentum te genereren en we zijn van plan om gaandeweg nauwkeurigheid op te bouwen. Voor de gegevens gebruiken we een combinatie van industriële gemiddelden uit goedgekeurde databases, samen met werkelijke CO2-metingen waar we ze hebben, zoals bij ons Ben & Jerryâs-assortiment. We denken dat onze labels ongeveer 85% nauwkeurig zullen zijn. Idealiter willen we een wereld waarin een CO2-voetafdruk net zo eenvoudig te meten is als het aantal calorieën, maar het kostte dertig jaar om calorieën te standaardiseren en we hebben geen dertig jaar om carbonlabels te standaardiseren.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp