Skip to content

Metro naar aanbieder van ‘complete oplossingen’

Updated on:
Achtergrond
Retail
Foto: ANP

Foto: ANP

Handelsconcern Metro wikkelt zijn supermarktactiviteiten af en zet in op een bestaan als groothandelsspecialist. De rol van distributeur sec is echter passé. Nu gaat het erom complete oplossingen te bieden aan afnemers in het mkb.

Het Duitse groothandelsconcern Metro, in Nederland bekend van zijn Makro Cash & Carry warenhuizen, versterkt het proces om zich te profileren als aanbieder van complete oplossingen voor het midden- en kleinbedrijf. In het afgelopen boekjaar heeft het daarmee zijn kernactiviteit als groothandelspecialist op de schop genomen om braakliggend omzetpotentieel te ontsluiten bij zijn afnemers in het horeca-segment en onafhankelijke retailers, zogenoemde traders. Een en ander heeft het met het hoofdkantoor in Düsseldorf gevestigde concern in december vorig jaar laten weten.

Verkoop supermarkt

Groothandelsspecialist is de Metro Group formeel nog niet, want nog steeds vindt zich onder het dak van het concern de supermarktketen Real. Het ziet er echter naar uit dat de verkoop daarvan binnenkort, mogelijk nog deze maand, rond kan worden gebreid. Koper is een consortium van de onroerend-goedinvesteringsmaatschappijen SCP Partners en X+Bricks. Een paar jaar geleden nam Metro ook al afscheid van zijn consumentenelektronicawinkels.

Wholesale 360

De strategische plannen draaien onder de naam Wholesale 360. De complete oplossingen die het concern wil aanbieden omvatten een breed portfolio aan producten en dienstverlening. Meer concreet gaat het daarbij naast de gewone producten om bedrijfsadvies, digitale tools, service en winkeluitrusting.

Er is een online marktplaats beschikbaar gekomen, Metro Markets geheten

Een voorbeeld in de voedingssfeer is de invoering in Duitsland van een assortiment van 200 hoogwaardige convenienceproducten. Verder is er een online marktplaats beschikbaar gekomen, Metro Markets geheten. Hiermee startte het concern in september in Duitsland en de bedoeling is om deze digitale marktplaats geleidelijk over andere landen uit te breiden.

Doel hogere omzet

Met Wholesale 360 wil Metro zich duidelijker onderscheiden van zijn concurrenten in de groothandel dan tot dusver. Directietopman Olaf Koch is niet zuinig met wervende woorden in zijn toelichting: “Wij willen onze klanten helpen om hun dagelijkse zaken efficiënter uit te voeren, en wel op alle relevante vlakken. Neem bijvoorbeeld de horeca in Duitsland. De grootste uitdagingen voor de ondernemers is het zoeken naar personeel, stijgende bedrijfs- en personeelskosten en toenemende overheidseisen. Met Wholesale 360 breiden we met succes ons aanbod aan duurzame oplossingen met een economische weerwaarde voor onze klanten uit en optimaliseren samen met hen de bedrijfsprocessen.” Het voordeel dat Metro zelf binnen hoopt te halen met deze one-stop-aanpak is behalve een hogere omzet ook een hechtere klantenbinding en zo een groter marktaandeel.

De in 34 landen actieve Metro Group is een beursgenoteerde onderneming met een omzetniveau van een slordige € 60 miljard. Het concern draaide de afgelopen jaren niet superflorissant. De resultaten vertonen al bijna tien jaar een dalende lijn. Wholesale 360 moet daarom ook worden gezien als een poging om deze trend definitief te keren.

Snel delen

Afbeelding
Wim Verseput

Freelance redacteur