Fabriek van Sojaprotein in Servië. Met de overname wil ADM haar productiecapaciteit van plantaardige eiwitten vergroten. - Foto: Sojaprotein
Archer Daniels Midland (ADM) neemt het bedrijf Sojaprotein over, een producent van plantaardig eiwit in Servië.
Sojaprotein produceert non-gmo plantaardige eiwitingrediënten, met name uit soja, voor onder andere vleesvervangers, zoetwaren, farmaceutica, huisdiervoeding en diervoeders. Met de overname wil ADM, één van âs werelds grootste agrifood handelshuizen, haar productiecapaciteit van plantaardige eiwitten vergroten om te voldoen aan de snelgroeiende wereldwijde vraag naar plantaardige eiwitten. Met de toevoeging van het bedrijf kan ADM voldoen aan de vraag van Europese consumenten die voorkeur geven aan lokaal geproduceerde, non-gmo ingrediënten in hun eten en drinken, zo stelt ADM.
Alternatieve eiwitten belangrijke tak ADM
âDertig jaar geleden vond ADM de soja-groenteburger uit, waarmee het segment van plantaardige eiwitten ontstond. Tegenwoordig vertegenwoordigen alternatieve eiwitten een van onze belangrijkste groeiplatforms. Aangezien deze wereldwijde industrie van $â10 miljard in het komende decennium groeit tot $â30 miljard, investeren we om onze ongeëvenaarde capaciteiten uit te breidenâ, aldus Leticia Gonçalves, ADMâs president van Global Foods.
Sojaprotein is in Zuid-Europa de grootste producent van plantaardig eiwit, aldus ADM. Het bedrijf werd opgericht in 1977 en verkoopt zijn producten in 65 landen. In 2020 had het een omzet van boven de $â100 miljoen. Het bedrijf was door een meerderheidsaandeel in handen van investeringsmaatschappij MK Group.
Het is niet de eerste stap die ADM zet in de plantaardige eiwittenbranche. Zo opende het begin dit jaar een nieuw innovatielab op het gebied van plantaardige eiwitten en investeerde het in een startup die eiwit uit lucht maakt. Ook vormde ADM vorig jaar een joint venture met vleesbedrijf Marfrig voor de productie van vleesvervangers voor de Noord- en Zuid-Amerikaanse markt.
Winst tweede kwartaal 52% hoger
Dinsdag 27 juli presenteerde ADM resultaten over het tweede kwartaal 2021. In een schriftelijke toelichting op de cijfers zei de CEO dat het bedrijf zich blijft uitbreiden in grote en snelgroeiende categorieën, zoals alternatieve eiwitten en plantaardige oplossingen. Desondanks blijft de handel in en verwerking van grondstoffen voor veevoer de grootste tak. De winst in het kwartaal steeg met bijna 52% ten opzichte van vorig jaar door veel vraag naar grondstoffen, vooral vanuit China, waar de varkensstapel wordt opgebouwd. Ook de omzet steeg, met bijna 41% tot $â22,9 miljard.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp