Skip to content

Consument koopt meer groente en fruit in coronatijd

Voor het tweede achtereenvolgende jaar kopen Nederlandse huishoudens meer groente en fruit.

Updated on:
Business
Nieuws
Foto: ANP premium

Foto: ANP

Voor het tweede achtereenvolgende jaar kopen Nederlandse huishoudens meer groente en fruit. Dat meldt GroentenFruit Huis op basis van data van onderzoeksbureau GfK.

Vorig jaar kocht de gemiddelde Nederlandse consument maar liefst 9% meer groente en fruit dan in 2019. Dit jaar komt daar voor verse groente nog eens 4% bovenop en voor fruit 3%. Het corona-effect van 2020 zet daarmee in de eerste zes maanden van 2021 versterkt door.

De groei in 2020 had vooral te maken met de horecasluiting tijdens de periodes van lockdown. De vergelijking van de eerste zes maanden van 2020 met die van 2021 is ook een vergelijking van lockdowneffecten: de horeca was dit jaar langer dicht dan vorig jaar. De cijfers die meer kunnen zeggen over groente- en fruitconsumptie buitenshuis, zijn nog niet bekend.

Tomaat meest gekocht

Tomaat blijft met een aandeel van 10% van het totaal verkochte gewicht, verreweg de meest gekochte groente. In de eerste jaarhelft zijn 2% meer tomaten gekocht dan vorig jaar. De ui staat op de tweede plaats. Nederlandse consumenten kochten van januari tot en met juni 16% meer uien dan een jaar terug. Komkommer (+3%) en wortel (+1%) ontlopen elkaar niet veel qua verkoop en staan op plaats 3 en 4.

Paprika maakt de top 5 compleet. Deze groente was in 2020 één van de sterkste stijgers en ook in 2021 nam de verkoop toe. Tot en met juni dit jaar kocht de Nederlandse consument 3% meer. Witlof en broccoli, positie 8 en 9 in deze top 10 meest gekochte groenten, wisselden van plaats in het voordeel van witlof.

Verspakketten zijn nog altijd aan een opmars bezig. Zo’n pakket omvat de juiste hoeveelheid ingrediënten voor het bereiden van een maaltijd. Ze vallen nog net buiten de top 10 meest gekochte groenten. Maar er was wel een verkoopstijging van 10% te zien in de eerste helft van 2021.

Andere groenten die het in die periode goed deden, waren slamixen (+16%), bloemkool (+13%), spitskool (+13%) en boerenkool (+10%).

Bananen, appels en peren

Banaan (+1%) veroverde de eerste plaats in de top 10 aankopen fruit. Op korte afstand gevolgd door appel (-5%) die in andere jaren meestal op de eerste plaats staat. Oorzaak wordt gezocht in de kleine Nederlandse appeloogst in 2020. Dit gaf hogere consumentenprijzen en minder prijsacties dan vorig jaar.

De perenconsumptie stond de afgelopen jaren wat onder druk. Daar kwam de eerste helft van dit jaar verandering in. Nederlanders kochten 20% meer. Door het koude voorjaar was de internationale aanvoer van zomerfruit vertraagd. Dit was ook gunstig voor de perenverkoop. Naast peren waren ook blauwe bessen (+14%) populair in de eerste helft van het jaar.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen