Foto: ANP
Het Amerikaanse kippen- en voedingsbedrijf Pilgrimâs Pride heeft in het tweede kwartaal de omzet met 29% zien toenemen naar $â3,64 miljard.
De aangepaste brutowinst is met $â371,6 miljoen 231% hoger dan in dezelfde periode in 2020.
In Europa, waar Pilgrimâs Pride een grote speler is op de Britse markt voor zowel kip als varkensvlees, waarschuwt het dat de aanhoudende stijging van de voerkosten nog niet volledig is doorberekend in de verkoopprijzen. De varkensbusiness, het voormalige Tulip UK, heeft ook te kampen met lagere varkensprijzen en hogere graankosten.
De Europese activiteiten, met name het Noord-Ierse kippenbedrijf Moy Park waartoe ook snackfabrikant Albert van Zoonen in Schagen behoort, profiteerden van operationele verbeteringen. Pilgrimâs Pride houdt verder de groeistrategie vast en nam in dat kader recent de Consumer Foods' Meats and Meals business van de Ierse Kerry Goup over.
Te weinig arbeidskrachten
De vraag in de Verenigde Staten herstelt, vooral bij de foodservice. De verkopen liggen hier hoger dan voor de coronapandemie. De activiteiten worden echter negatief beïnvloed door een belangrijk tekort aan arbeidskrachten, zowel in de Verenigde Staten als in Europa.
Gezien de problemen in de horeca heeft Pilgrimâs Pride zijn aanwezigheid in het retailkanaal versterkt. âNu de wereld tevoorschijn komt uit de covid-pandemie, meer mensen gevaccineerd worden en de activiteiten langzamerhand naar normaal terugkeren, zijn we optimistisch dat uit eten, samenkomen met vrienden en familie voor maaltijden en lunchen op het werk of school weer routine wordenâ, zegt CEO Fabio Sandri.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp