Skip to content

Oatly verliest zaak over gebruik naam

Oatly beschuldigde het Britse Glebe Farm Foods ervan inbreuk te maken op zijn handelsmerken.

Updated on:
Business
Nieuws
Foto: ANP premium

Foto: ANP

Havermelkproducent Oatly heeft een zaak verloren die het had aangespannen vanwege het gebruik van een naam die lijkt op die van Oatly.

Oatly beschuldigde het Britse Glebe Farm Foods ervan inbreuk te maken op zijn handelsmerken, waaronder de merknaam, van Oatly. Het Britse bedrijf gebruikt de naam PureOaty voor haar haverdrink. Oatly vond dat die naam te veel op die van het bedrijf leek, net als de blauwe verpakking van het product. De rechter veegde deze beschuldigingen echter van tafel en stelde dat de visuele gelijkenis van de twee merken ‘zeer beperkt’ was en dat er geen bewijs was dat er daadwerkelijk verwarring is bij consumenten over de twee producten.

Glutenvrije haver

Philip Rayner, eigenaar van Glebe Farm, stelt in een reactie: “Het is enorm verheugend dat de rechter in ons voordeel heeft beslist, en om te zien dat kleinere onafhankelijke bedrijven kunnen terugvechten en winnen. (...) De feiten zijn dat we nooit een Oatly-kloon hebben willen zijn. We zijn trots op ons eigen product, als Britse boeren zijn we het niet eens met een merk dat in zijn benadering als anti-landbouw overkomt.” Glebe Farm is een akkerbouwbedrijf dat zelf glutenvrije haver teelt en vervolgens verwerkt tot onder andere havermout, muesli, bieren, ciders, brood en haverdrank.

Financial Times beschrijft dat Oalty de uitspraak van de rechtbank aanvaardt en geen beroep zal aantekenen. Het bedrijf stelde dat, hoewel de uitspraak door sommigen gezien zou kunnen worden als rechtvaardiging voor kleine haverdrinkbedrijven boven grote haverdrankbedrijven, voor de Zweedse groep, “deze zaak altijd ging over het beschermen van ons handelsmerk en hoe de enkele letter Y te veel gelijkenis creëert tussen Oaty en Oatly”.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur